7/2/14

Τι είδους συμβάσεις έχετε σκοπό να συνάψετε μέσω του νέου φορέα και δεν πρέπει να αναρτώνται στο διαδίκτυο;

Επεξεργασία και εξέταση του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας "Ενιαίος Φορέας Εξωστρέφειας".
 Δείτε την τοποθέτηση της κας Ραχήλ Μακρή και διαβάστε τα σχετικά πρακτικά.

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ.1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα, σήμερα, 5 Φεβρουαρίου 2014, ημέρα Τετάρτη και ώρα 13.20΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας: «Ενιαίος Φορέας Εξωστρέφειας».
Στη συνεδρίαση παρέστη ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Νότης Μηταράκης, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:

ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των ΑΝ.ΕΛ): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Η συγκυβέρνηση, με το παρόν νομοσχέδιο ζητά από το Κοινοβούλιο να εγκρίνει τον υποτιθέμενο Ενιαίο Φορέα Εξωστρέφειας. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, επιδίωξη σας είναι να αποτελέσει ο φορέας αυτός ουσιαστικό σύμμαχο προσέλκυση άμεσων επενδύσεων από το εξωτερικό. Προφανώς, πιστεύετε ότι με νομοθετήματα δημιουργίας άχρηστων ανωνύμων εταιρειών, θα φέρετε και την πολυδιαφημιζόμενη ανάπτυξη στη χώρα. Την ανάπτυξη βέβαια, που τόσο καιρό όλοι οι Έλληνες ακούνε αλλά κανείς δεν μπορεί δει.
Πριν προχωρήσουμε στη συζήτηση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, θα ήταν χρήσιμο να θυμηθούμε τι έλεγε ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σχεδόν ένα χρόνο πριν, κατά τη συζήτηση του νόμου για το φιλικό αναπτυξιακό περιβάλλον, που θα δημιουργούσατε υποτίθεται για τη χώρα. Ο κ. Χατζηδάκης, λοιπόν, είχε πει επί λέξει: «Η ανάπτυξη, ιδιαίτερα σε αυτή την κρίσιμη φάση είναι το μεγάλο ζητούμενο. Όμως, η ανάπτυξη δεν διατάσσεται, ούτε είναι θέμα καλών προθέσεων, ούτε θέμα ευχών και προσευχών, αλλά συγκεκριμένων πολιτικών». Συμφωνούμε λοιπόν ότι η ανάπτυξη δεν διατάσσεται, γι' αυτό, είναι απίθανο να έρθει με εντολές. Στην ίδια ομιλία του, ο κ. Υπουργός, είχε ξεκινήσει την τοποθέτηση του με δύο βασικές παραδοχές: Να μη βάλουμε το κάρο μπροστά από το άλογο και να καταλήξουμε σε ανορθόδοξα ζητήματα. Ύστερα από τις παραδοχές σας αυτές, μας γεννά ιδιαίτερη έκπληξη η κατάθεση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου. Πιο ανορθόδοξο σχήμα από το προτεινόμενο φορέα, δεν μπορεί να υπάρξει. Ουσιαστικά, δημιουργείται μια ανώνυμη εταιρεία από τη συγχώνευση δύο υφιστάμενων και το ερώτημα είναι, γιατί; Πιστεύετε ότι θα προσελκύσετε επενδύσεις, εάν απλά αλλάξετε το όνομα; Με αυτές τις πολιτικές είναι που θα φέρετε την ανάπτυξη στη χώρα; Σας παρακαλούμε λοιπόν να σοβαρευτείτε. Περιμένουμε περισσότερα από Έλληνες Υπουργούς.

(Συνέχεια ομιλίας της κυρίας ΜΑΚΡΗ ΡΑΧΗΛ, Ειδικής Αγορήτριας των Ανεξάρτητων Ελλήνων)
Δεν είναι δυνατόν να παραχωρείτε σε Α.Ε., για μια ακόμη φορά αρμοδιότητες που θα έπρεπε να ασκεί αποκλειστικά η δημόσια διοίκηση, που απ' ό,τι φαίνεται, έχετε κάποιο πρόβλημα με τη δημόσια διοίκηση, κύριε Υπουργέ. Οι υπουργοί της Κυβέρνησής σας έχουν πρόβλημα με τη δημόσια διοίκηση. Μόνο και μόνο, βεβαία για να βολεύετε κομματικούς φίλους και αποτυχημένους πολιτευτές σας στα διοικητικά της συμβούλια και να προσλαμβάνετε υπαλλήλους, χωρίς, διαγωνιστικές διαδικασίες που προβλέπονται από το στενό δημόσιο τομέα. Η συγκυβέρνησή σας υποτίθεται ότι ευαγγελίζεται την αξιολόγηση των δομών και του ανθρώπινου δυναμικού.
Εμείς ρωτούμε έχετε αξιολογήσει την εταιρεία «Επενδύστε στην Ελλάδα»;
Σας θυμίζω ότι με τον υποτιθέμενο αναπτυξιακό νόμο ότι είχατε τροποποίηση το καταστατικό της για να δημιουργήσετε το επιθυμητό νομοθετικό πλαίσιο προκειμένου να προσελκύσει επενδύσεις. Ποια είναι αυτά τα αποτελέσματα; Πόσες επενδύσεις προσελκύσατε μέσω της ανώνυμης εταιρείας; Πόσα χρήματα έχετε ξοδέψει από τον κρατικό κορβανά για τη συγκεκριμένη εταιρεία και πόσα χρήματα έχει κερδίσει η χώρα μας από τη λειτουργία της; Ποιες μεγάλες επενδύσεις έχετε πετύχει; Θα ήθελα αν μπορείτε να μας απαντήσετε τώρα ή σε μια από τις επόμενες συνεδριάσεις.
Σας θυμίζω πάλι ότι με αυτό τον ίδιο αναπτυξιακό νόμο είχατε δημιουργήσει και τη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων, στην οποία θα συγκεντρώνονταν οι υπάλληλοι όλων των συναρμόδιων υπουργείων. Το επιχείρημά σας τότε ήταν ότι το δημόσιο δεν υπάρχει για να υπηρετεί τον εαυτό του, αλλά το δημόσιο υπάρχει για να υπηρετεί την ανάπτυξη και τους Έλληνες πολίτες.
Αυτό, λοιπόν, το αυτονόητο τώρα νομοθετείτε και εμείς ρωτούμε και γι' αυτό. Τι έγινε με αυτή τη γενική διεύθυνση; Ιδρύθηκε; Συγκεντρώθηκαν όλοι οι υπάλληλοι των συναρμόδιων υπουργείων; Σας μιλώ γι’ αυτή την Αρχή που είχαμε ψηφίσει.
Αφού νομοθετήσατε το αυτονόητο και επί των ημερών σας ισχυρίζεστε ότι το δημόσιο υπάρχει για να υπηρετεί την ανάπτυξη και τους Έλληνες πολίτες. Γιατί δεν συμμετέχει και η συγκεκριμένη υπηρεσία σ' αυτό τον Ενιαίο Φορέα Εξωστρέφειας; Γιατί δεν καταργείτε τις ανώνυμες εταιρείες για να δώσετε την αρμοδιότητα των επενδύσεων εκεί που ανήκει, δηλαδή, στη δημόσια διοίκηση μέσα στο ίδιο το Υπουργείο Ανάπτυξης, που διαθέτει όλο το στελεχιακό δυναμικό, που έχει προσληφθεί με διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ και έχει πάρα πολύ μεγάλη εμπειρία στο να μπορέσει να διαχειριστεί όλη αυτή την εργασία.
Σας θυμίζω ότι αυτό το δυναμικό τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχει προσληφθεί με διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ.
Υπάρχει η λειτουργία της Σχολή Δημόσιας Διοίκησης που τα περισσότερα στελέχη υπάρχουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
Εμείς προτείνουμε να δημιουργήσετε, λοιπόν, το πλαίσιο αξιολόγησης, ώστε να αξιοποιήσετε το συγκεκριμένο δυναμικό που βρίσκεται μέσα στο υπουργείο, μέσω κινήτρων και έλεγχου απόδοσης και απαλλάξτε το από τις στρατιές των συμβούλων, οι οποίοι μέχρι καταλάβουν το αντικείμενο και είναι αποδεδειγμένο εμπειρικά, έχουν αντικατασταθεί ή τους έχουν ανατεθεί διαφορετικά καθήκοντα.
Εάν επιθυμείτε να συνεισφέρουν οι εκπρόσωποι της αγοράς στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων, εμείς σας προτείνουμε να ενδυναμώσετε το ρόλο των επιμελητηρίων. Να θέσετε το νομοθετικό πλαίσιο υγιούς λειτουργίας τους και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς εξασφάλισης ποιοτικών και αξιοκρατικών αποτελεσμάτων από τις διοικήσεις τους, ώστε και τους επιχειρηματίες να εκπροσωπούν επάξια, αλλά και να επιτελούν το θεσμικό τους ρόλο ως γνωμοδοτικά, αλλά και συμβουλευτικά όργανα της δημόσιας διοίκησης.
Εσείς αντί να το κάνετε αυτό που είναι αυτονόητο για όλους τους λογικά σκεπτόμενους πολίτες, μετατρέπεται το Τ.Ε.Ε. σε επιχειρηματία και αναθέτετε τη ρυθμιστική αρμοδιότητα του Κράτους σε ανώνυμες εταιρείες, οι οποίες μέχρι στιγμής δεν έχουν παράγει ουσιαστικά αποτελέσματα που να δικαιολογούν την ύπαρξή τους. Δεν νομοθετείτε το αυτονόητο, την αδιαφάνεια, όπως φαίνεται είναι που προάγετε και την αναξιοκρατία.
Θα παραθέσουμε μόνο δύο παραδείγματα από το παρόν νομοθέτημα για να σας το αποδείξουμε: Στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, αναφέρεται ότι απαλείφεται η υποχρέωση της ανάρτησης στο διαδίκτυο των συμβάσεων που καταρτίζει η εταιρεία. Και εμείς σας ρωτούμε. Τι είδους συμβάσεις έχετε σκοπό να συνάψετε μέσω του νέου φορέα και δεν πρέπει να αναρτώνται στο διαδίκτυο; Τι είναι αυτό που έχετε να κρύψετε από τον Ελληνικό λαό;
Το δεύτερο παράδειγμα αφορά τη στελέχωση του Φορέα. Πάλι σπεύδετε κατά παρέκκλιση των επικειμένων διατάξεων να επιτρέψετε αποσπάσεις, αλλά και μετατάξεις στο νέο φορέα.
Εμείς ρωτούμε. Με ποια κριτήρια θα γίνει αυτό; Θα υπάρχουν κριτήρια; Ποιες είναι αυτές οι διαδικασίες; Δεν είναι δυνατόν να αναφέρεστε σε αιτιολογημένη επιλογή υποψηφίων που παρουσιάζουν τα τυπικά προσόντα και να χρησιμοποιείτε τον ΑΣΕΠ, για μια απλή και εκ των υστέρων επικύρωση.
Εμείς θεωρούμε ότι ο ΑΣΕΠ, μπορεί να λειτουργήσει προς αυτή την κατεύθυνση θετικά και να γίνουν όλες αυτές οι αποσπάσεις και οι μετατάξεις μέσα από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ίσως από άλλες υπηρεσίες που έχουν αυτά τα προσόντα και επιθυμούν προφανώς να συνεισφέρουν και να μεταγάγουν ή να αποσπαστούν στο φορέα προκειμένου να βοηθήσουν.


(Συνέχεια ομιλίας της κυρίας ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ, Ειδικής Αγορήτριας των Ανεξαρτήτων Ελλήνων)
Κύριοι της Κυβέρνησης, πολιτικές που μορφοποιούνται εν μέσω της παρούσας νομοθετικής σας πρωτοβουλίας, θεωρούμε ότι δεν φέρνουν την ανάπτυξη. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου, δεν τεκμηριώνουν τις προϋποθέσεις εκτέλεσης ποιοτικού άλματος όπως ισχυρίζεστε, αλλά τις διεκδικήσεις παλινδρόμησης μεταξύ μηδενικού αποτελέσματος και διοικητικού πληθωρισμού. Όμως θέλουμε πραγματικά να ακούσουμε τις θέσεις σας. Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας και έτσι θα επιφυλαχθούμε, επί της αρχής του νομοσχεδίου, προκειμένου να μας απαντήσετε, για να δούμε την τοποθέτησή μας, στην Ολομέλεια. Ευχαριστώ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ευχαριστούμε την κυρία Μακρή.