19/12/13

Όταν αναφερόμαστε στο ζήτημα του συντονισμού και της χρήσης των Εθνικών αερολιμένων θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας πάντα ότι υπεισέρχεται και το θέμα της Εθνικής ασφάλειας και κυριαρχίας,

 Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ συνεδρίασε, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις». (3η συνεδρίαση)
Δείτε την τοποθέτηση της κας Ραχήλ Μακρή και διαβάστε τα σχετικά πρακτικά.

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΕ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ B΄
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΑΔΙΟΡΘΩΤΑ

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ.1 Κ.τ.Β.)

Στην Αθήνα, σήμερα, 17 Δεκεμβρίου 2013, ημέρα Τρίτη και ώρα 13.15΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κων. Τσαλδάρη» (223) του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις» (3η συνεδρίαση).
Στη συνεδρίαση παρέστη ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μιχαήλ Χρυσοχοΐδης, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ξεκινά η συνεδρίαση της Επιτροπής μας. Προχωρούμε στη συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις» με την τρίτη συνεδρίαση, τη συνεδρίαση επί των άρθρων.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των Ανεξάρτητων Ελλήνων): Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε. Το νομοσχέδιο αυτό, παρόλο που επιχειρεί να θίξει πολύ σοβαρά ζητήματα, αποτελεί για εμάς ένα αποτυχημένο πόνημα, γιατί προσεγγίζει τα ανώτερα θέματα με έναν πρόχειρο και ένα αναποτελεσματικό τρόπο και γενικά με τη λογική της κονσερβοποίησης, εισάγει πολλές και άσχετες διατάξεις.
Οφείλουμε, λοιπόν, να αναρωτηθούμε σχετικά με την αναγκαιότητα σύστασης μίας ακόμα Αρχής, αφού και κατά ομολογία των στελεχών της Κυβέρνησης, συνεχίζεται την πολιτική της δημιουργίας Αρχών, οι οποίες δεν ελέγχονται, ούτε εποπτεύονται στην πράξη από το Κράτος. Όταν αναφερόμαστε στο ζήτημα του συντονισμού και της χρήσης των Εθνικών αερολιμένων θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας πάντα ότι υπεισέρχεται και το θέμα της Εθνικής ασφάλειας και κυριαρχίας, το οποίο δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τη λογική ενός ιδιωτικού φορέα που θα αποφασίσει χωρίς κανένα κρατικό έλεγχο.
Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, αναφέρεται ότι η ανάγκη ίδρυσης μιας ακόμα Αρχής καλύπτει την αναποτελεσματικότητα και την αδυναμία λήψης αποφάσεων. Δεν μας διευκρινίζεται όμως, γιατί ενώ υφίσταται μια Δημόσια Υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών και μιλώ για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, υπάρχουν τέτοια φαινόμενα. Μήπως τελικά αυτή η αναποτελεσματικότητα, οφείλεται στον διορισμό «κομματικών παιδιών» σε θέσεις Διοικητών που έχουν ακολουθήσει όλα αυτά τα κόμματα, όλα αυτά τα χρόνια; Ο εκπρόσωπος της ΑΣΠ σας υπογράμμισε, ότι οι στρεβλώσεις της λειτουργίας της οφείλονται κυρίως στην έλλειψη προσωπικού αλλά και στην τοποθέτηση ακατάλληλων ατόμων στο Δ.Σ.. Για όλα αυτά τα θέματα υπεύθυνη είναι πολιτική ηγεσία, η οποία επιχειρεί να δημιουργήσει μια ακόμα Αρχή, πάνω στο προηγούμενο αποτυχημένο μοντέλο.
Επί των άρθρων νομοσχεδίου. Στο άρθρο 1. Ακόμη και εσείς οι ίδιοι δεν μπορείτε να μας εξηγήσετε και γενικά να κατανοήσετε, το καθεστώς της Αρχής που επιχειρείται να δημιουργήσετε.


Ο υποτιθέμενα αρμόδιος Υφυπουργός Μεταφορών στη συνεδρίαση της Επιτροπής της 12ης Δεκεμβρίου, έπεσε γενικά σε αντιφάσεις σχετικά με το αν έχετε τη δυνατότητα, τη θέληση και την ικανότητα να ασκήσετε στο κράτος ρυθμιστικό έλεγχο πάνω στις αρχές που δημιουργείται. Μία απλή ανάγνωση βέβαια του νομοθετήματός σας, φανερώνει ότι δεν τις έχετε.
Στο άρθρο 2, η ασάφεια και η αντίφαση της πολιτικής σας, αποδεικνύεται καθώς, όχι μόνο ιδρύετε μία ακόμη αρχή, αλλά δημιουργείτε και μια επιπλέον Επιτροπή Συντονισμού, η οποία θα βοηθάει υποτίθεται τη νέα αρχή που δημιουργείτε. Λυπάμαι κύριε Υπουργέ, αλλά αυτό ονομάζεται «μπάχαλο». Μήπως να φτιάξετε και μία τρίτη Επιτροπή για να έρθει να βοηθήσει και τις άλλες δύο; Νομίζουμε ότι σας έχει παρασύρει η πρακτική του Πρωθυπουργού σας, στον οποίο δεν έφταναν οι δύο Γενικές Γραμματείες, αλλά έφτιαξε και μια τρίτη για να τις συντονίζει, στην ολισθηρή βέβαια ατραπό που έχετε πάρει, της υποταγής σας στις διαταγές της τρόικα.
Στο άρθρο 3, δεν γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένα και ουσιαστικά κριτήρια και προϋποθέσεις, πέραν από τα κομματικά διαπιστευτήρια, που θα υποβάλουν οι υποψήφιοι στον Υπουργό Μεταφορών για να εξασφαλίζουν μια κρατικοδίαιτη θέση.
Στο άρθρο 6, θεωρούμε ότι θα έπρεπε να υπάρχει καλύτερος προληπτικός έλεγχος των ενδεχόμενων δαπανών.
Στο άρθρο 10, ενώ εφαρμόζετε πολιτική άσκοπων και οριζόντιων απολύσεων στο δημόσιο τομέα με πολύ μεγάλη ευκολία δημιουργείτε νέες θέσεις και προβλέπετε την πρόσληψη νέων εργαζομένων, εκτός των διατάξεων και των διαδικασιών του στενού δημόσιου τομέα, για αν βολέψετε ακόμη βέβαια περισσότερους «πελάτες».
Αναφέρετε υποτιθέμενο κατασταλτικό έλεγχο από το ΑΣΕΠ, αλλά δεν τολμάτε να νομοθετήσετε έναν και μοναδικό τρόπο πρόσληψης σε όλο το δημόσιο μέσω των γραπτών διαγωνισμών μέσω του ΑΣΕΠ.
Το άρθρο 16, παρ’ όλο που το αποσύρατε, θέλω να σας πω ότι πρόκειται για μια ρύθμιση προς τη σωστή κατεύθυνση που αποτέλεσε πάγιο αίτημα των εργαζομένων, ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι με το μέτρο της εφεδρείας το οποίο εφαρμόσατε, έχετε αποψιλώσει οργανισμούς, όπως είναι ο σημαντικός Οργανισμός του ΟΣΕ, από ικανό προσωπικό και θέτοντας με εκβιαστικό τρόπο σε πλήθος υπαλλήλων το δίλημμα, ανεργία ή εφεδρεία.
Παραμένει σε εκκρεμότητα το μείζον θέμα της επαναφοράς του ικανού και έμπειρου προσωπικού για τη χρηστή διαχείριση, αλλά και τη λειτουργία του Οργανισμού και το οποίο στο παρελθόν, έχει απομακρυνθεί σε άσχετες θέσεις του δημοσίου, όπως ακόμη και στο να είναι τραυματιοφορείς σε νοσοκομεία, ενώ ήταν μηχανοδηγοί. Είχαν εκπαιδευτεί κύριε Υπουργέ, επί χρόνια και δεκαετίες με έξοδα του ελληνικού δημοσίου, να αποκτήσουν αυτήν ακριβώς την ειδικότητα και το αποτέλεσμα βέβαια ήταν, να υπάρχει θέμα και στον ίδιο τον ΟΣΕ.
Στο άρθρο 20, σας έχουμε τονίσει αναρίθμητες φορές, ότι το πρόβλημα της λαθρεμπορίας των καυσίμων λύνεται με την εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών σε όλη την αλυσίδα διακίνησης του αργού πετρελαίου. Από την πρώτη σταγόνα του αργού πετρελαίου που εισάγεται στη χώρα μέχρι και την τελευταία στον τελικό καταναλωτή.
Τελικά, δεν ξέρουμε αν είσαστε ικανοί για να μπορέσετε να λύσετε αυτό το θέμα οριστικά για το τι ακριβώς συμβαίνει. Η Κυβέρνησή σας έχει παραδεχθεί ότι το σύστημα δεν έχει εγκατασταθεί στα διυλιστήρια, τελικά δεν ξέρουμε για ποιο λόγο δεν έχει γίνει ή αν τελικά θέλετε να λύσετε το πρόβλημα, το οποίο είναι πρόβλημα δεκαετιών.
Στο άρθρο 21, θεωρούμε ότι ο ορισμός μίας τόσο ευαίσθητης Επιτροπής, θα πρέπει να τυγχάνει της ευρείας αποδοχής του Κοινοβουλίου, όπως γινόταν με τη μέχρι σήμερα διαδικασία και όχι με μία απλή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.
Στο άρθρο 22, θα θέλαμε να μας πείτε τι ακριβώς τροποποιείτε, να μας δώσετε περισσότερες διευκρινίσεις. Η απορία μας έγκειται στο πώς θα αποφευχθούν μονοπωλιακές καταστάσεις, αφού πλέον έχετε δημιουργήσει μια μονοπωλιακή πραγματικότητα, με την πώληση της Ολυμπιακής, την αποδόμησή της και την αναγκαστική υποτίθεται αγορά της από την AEGEAN.
Στο άρθρο 23, εντελώς ληστρικά περνάτε νέα διόδια σε κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού. Τελικά, δεν ξέρουμε πού θα φθάσει αυτή η κατάσταση και ιδίως για τους κατοίκους της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και γενικά της Μακεδονίας και μιλάμε για διόδια, τα οποία ξεκινούν από τη Σιάτιστα έως την Κρυσταλλοπηγή, από τις Σέρρες έως τον Προμαχώνα και από τη Χαλάστρα μέχρι το μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων. Μιλάμε για Σέρρες – Κιλκίς, για την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας, όπου μαστίζεται από ανεργία σε όλη την ηλικιακή κλίμακα του παραγωγικού δυναμικού της.
Έχετε προβλέψει τελικά το σύστημα αναλογικής χρέωσης των διερχομένων ή πολύ απλά θα τους εξαναγκάσετε όλους να πληρώνουν αδιακρίτως; Ακόμη, είναι νωπό το νομοσχέδιο με την επανέναρξη των οδικών αξόνων και της απαράδεκτης τροποποίησής σας υπέρ των εργολάβων. Μη νομίζετε βέβαια ότι θα σταματήσουμε να μιλάμε τώρα βέβαια που περάσατε αυτά τα αίσχη. Όσο για την Εγνατία, φανταζόμαστε ότι οι τοκογλύφοι κοιμούνται ήσυχοι, αφού έχετε φροντίσει μέσω του ΤΑΥΠΕΔ να βάλετε ως απόλυτη προτεραιότητα, να πάρουν πρώτοι αυτοί τα χρήματά τους.
Στο άρθρο 24, διαπιστώνουμε ότι ένας Κρατικός Οργανισμός όπως το ΤΕΕ, θεσμοθετημένος σύμβουλος του κράτους, ανοίγει δουλειές και συμμετέχει σε αμφιβόλου φύσεως business με την Κυβέρνηση. Το ΕΕΤΕΜ σας έθεσε το πρωί το θέμα της αντισυνταγματικότητας. Φροντίστε βέβαια να απαντήσετε στους βουλευτές το συντομότερο δυνατόν για το αν ισχύει αυτό ή όχι. Θα το πούμε απλά και ξεκάθαρα ότι δεχόμαστε μία τέτοια τροποποίηση, όπως αυτή του άρθρου 24, μόνον όμως εφόσον αποκλείει την κάθε πιθανότητα πρόβλεψης αμοιβών για το ΤΕΕ. Αφού το ΤΕΕ προσφέρεται για να βοηθήσει το κράτος σε μία σειρά σημαντικών ζητημάτων, ας το κάνει αφιλοκερδώς και χωρίς οποιεσδήποτε διαδικασίες επιχειρηματικής ωφέλειας, τύπου πιστοποίησης και διενέργειας σεμιναρίων. Ας αποφασίσει η Κυβέρνηση και το ΤΕΕ, αν το δεύτερο είναι δημόσιος τελικά οργανισμός γνωμοδότησης του κράτους ή αν είναι απλά μια επιχείρηση. Δεν μπορεί να είναι πάντως και τα δύο μαζί κύριε Υπουργέ.
Όσο για τους σκοπούς που βλέπουμε στη λίστα, για το θέμα της σύνταξης αναλυτικών τιμολογίων, έχουμε να πούμε το εξής : αφού τελικά δωρίσατε έργα αξίας 10 δις ευρώ σε συγκεκριμένους εργολάβους, θυμηθήκατε τώρα ότι έπρεπε να συνταχθούν και τα αναλυτικά τιμολόγια. Αυτό γιατί γίνεται κατόπιν εορτής;
Στο άρθρο 25, ακόμη και οι ίδιοι οι φορείς οι οποίοι κλήθηκαν στην Επιτροπή, τόνισαν την αγωνία σας να περάσετε δύο άρθρα, τα οποία ρυθμίζουν το ίδιο ακριβώς θέμα, προκειμένου όπως σας είπε και ο Πρόεδρος του ΕΕΤΕΜ, αν δεν περάσει στο άρθρο 24, να έχετε τις ίδιες διατάξεις και στο άρθρο 25. Εμείς απορούμε γιατί διακατέχεστε από τέτοια αγωνία, τελικά ποια είναι τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω από αυτήν και ποιοι σας υπαγορεύουν αυτές τις πρακτικές.
Επίσης, ακούσαμε τόσο την άποψη του ΤΕΕ όσο και της ΕΕΤΕΜ σχετικά με την πιστοποίηση και την τήρηση μητρών μελών, αλλά και μη μελών του. Το σίγουρο είναι ότι αυτά τα άρθρα πρέπει να αποσυρθούν και να επανεξεταστούν, έτσι ώστε να υπάρξει σύμπνοια μεταξύ των φορέων. Με ποιο τρόπο θα μπορέσει το ΤΕΕ να υποστηρίζει το δημόσιο και τους λοιπούς φορείς, είναι κάτι το οποίο πρέπει να απαντηθεί.
Στο άρθρο 26, στην έκθεση αξιολόγησης, διαβάζουμε για το άρθρο 26, ότι η συγκεκριμένη διάταξη συντάχθηκε κατόπιν σχετικού αιτήματος του ΤΕΕ για την κάλυψη του εν λόγω κενού. Ο πλέον καλόπιστος αναγνώστης αυτό αντιλαμβάνεται, ότι «Γιάννης πίνει – Γιάννης κερνάει», καθώς το συγκεκριμένο άρθρο αναφέρεται στο πολύπαθο γενικό εμπορικό μητρώο, το οποίο με τις πολιτικές σας έχετε μετατρέψει σε δεκανίκι των Επιμελητηρίων. Γιατί λοιπόν επιμένετε σε πρακτικές παρακολούθησης του ΓΕΜΙ από τα Επιμελητήρια;
Αυτή τη στιγμή έχετε καταστήσει το ΓΕΜΙ όμηρο των Επιμελητηρίων. Γιατί λοιπόν επιμένετε σε πρακτικές παρακολούθησης του ΓΕΜΙ από τα Επιμελητήρια; Το ότι έχετε καταστήσει το ΓΕΜΙ όμηρο των Επιμελητηρίων, το είχαμε τονίσει όταν φέρατε το νομοσχέδιο και για το οποίο μας διαψεύδατε ότι δεν θα γίνει. Τελικά, το 50% των εσόδων πηγαίνει στα Επιμελητήρια. Αν θέλετε βέβαια να χρηματοδοτήσετε τα Επιμελητήρια, ορθώς και πρέπει να τα χρηματοδοτήσετε και πολύ ευχαρίστως. Δώστε όμως ξεχωριστές επιχορηγήσεις στα Επιμελητήρια και αφήστε το ΓΕΜΙ να κάνει σωστά τη δουλειά του, διαχειριζόμενο από μια καθαρά δημόσια υπηρεσία, όπως είχαμε προτείνει την υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ ή του Ανάπτυξης.
Στο άρθρο 27, δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τη σκοπιμότητα ρύθμισης ενός μητρώου που υπάρχει προτεραιότητα. Η ρυθμιστική αρμοδιότητα του κράτους θα πρέπει να ασκείται με τη δέουσα σοβαρότητα προς όλους, ενώ θα πρέπει να διασφαλίζεται παράλληλα αυξημένος έλεγχος νομιμότητας των κριτηρίων και των διαδικασιών, που θα θεσπιστούν σε εφαρμογή της παρούσας διάταξης. Η εξασφάλιση της συγκεκριμένης διαδικασίας δε γίνεται με υπουργική απόφαση, αλλά με π.δ. που εξασφαλίζει έλεγχο από το Σ.τ.Ε…
Όταν τελικά καταφέρετε να ενσωματώσετε τις επιταγές της ορθής νομοθέτησης, επιστρέψτε να συζητήσουμε επί της συγκεκριμένης διάταξης.
Στο άρθρο 28 πρέπει να μας δώσετε περαιτέρω διευκρινίσεις για την παρ. 1.
Εν κατακλείδι, ένα τελευταίο σχόλιο για τη σοβαρότητα με την οποία νομοθετεί αυτή η Κυβέρνηση. Στη σελίδα 86 της Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναφέρεται σαν πηγή αύξησης των δημοσίων εσόδων, η τυχόν επιβολή προστίμων στα μέλη της Αρχής, δηλαδή, της Αρχής της οποίας έρχεστε και συστήνετε εσείς. Τι να πει κανείς βέβαια; Τα συμπεράσματα ανήκουν στον ελληνικό λαό. Σε αναμονή έτσι των απαντήσεων στα ερωτήματα τα οποία σας θέσαμε πριν λίγο, επιφυλασσόμαστε για τη συζήτησης στην Ολομέλεια.