31/7/13

Ραχήλ Μακρή:Εισάγετε ένα νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα, «παίζοντας» με τις ελπίδες χιλιάδων πολιτών και για την εξυπηρέτηση των δανειστών

Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί την τοποθέτηση της βουλευτού των ΑΝ.ΕΛΛ Ν. Κοζάνης στην διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: 
Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής: «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης - Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» (4η Συνεδρίαση)

  Διαβάστε την τοποθέτηση της Ραχήλ Μακρή από τα απομαγνητοφωνημένα πρακτικά
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των Ανεξάρτητων Ελλήνων) : Γνωρίζετε κύριε Πρόεδρε, πολύ καλά, ότι όταν γίνονται συνεδριάσεις μπορεί ταυτόχρονα να υπάρχει και Ολομέλεια και έτσι να μην μπορούμε να παρευρεθούμε καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Στη συγκεκριμένη συνεδρίαση ήσασταν παρούσα.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των ΑΝ.ΕΛ.) : Ο μοναδικός Υφυπουργός που έχει κάνει επίσημη επιστολή προς το βουλευτή και είναι προς τιμήν του, είναι ο Υφυπουργός Παιδείας, ο οποίος ζήτησε τη γνώμη μας για τη δια βίου μάθηση και μας έστειλε προσωπική επιστολή για να καταθέσουμε επίσημα υπομνήματα. Είναι πολύ θετικό ότι ο κ. Υπουργός, ζήτησε τα υπομνήματα, όμως, καταλαβαίνετε, ότι εφόσον υπάρχουν τα διαδικαστικά προβλήματα που σας ανέφερα, μπορεί κάτι να ξεφύγει.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Δεν αρνούμαι τα προβλήματα στα οποία αναφέρεστε, όμως, σας εξηγώ ότι δεν προσκληθήκαμε και δεν υπήρχαν προσκλήσεις.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των ΑΝ.ΕΛ.) : Θα κάνω μια πρόταση, λοιπόν, στον κ. Υπουργό, για να γίνεται πιο σωστά, αν υπάρχει και τέτοια πρόθεση από την Κυβέρνηση, όταν έρθει κάποιο άλλο νομοσχέδιο, να μας κάνουν κάποιες επίσημες προσκλήσεις, δηλαδή, από το Προεδρείο προς τα μέλη της Επιτροπής, ώστε να μπορούμε να καταθέσουμε τα υπομνήματά μας.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Δεν γίνεται έτσι η διαδικασία.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των ΑΝ.ΕΛ.) : Εφόσον έχει όλη την καλή διάθεση, θα ήταν πιο ορθό να υπάρχει μια επιστολή για να ξεπερνάμε και αυτά τα προβλήματα που σας αναφέρω.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Στις 30.1.2013 λάβατε πρόσκληση.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής) : Θα ήθελα να πω ότι είναι διαφορετικό πράγμα, όπως σας έστειλε ο κύριος συνάδελφος, να σας λέω ελάτε να συζητήσουμε τις απόψεις σας για το πώς μπορούμε να δούμε για παράδειγμα το θέμα του περιβάλλοντος και είναι διαφορετικό ένα συγκεκριμένο νομοθέτημα.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των ΑΝ.ΕΛ.) : Νομίζω ότι από τη διαλογική συζήτηση μπορούμε να βγάλουμε κάποια πράγματα προς τη θετική κατεύθυνση. Αφού είχατε μια καλή ιδέα, σας είπα ποια ήταν τα προβλήματα, διότι έχω τα πρακτικά που είχατε πει στις 23 Ιουλίου, ότι «εμείς δεχθήκαμε υπομνήματα βουλευτών από όλα τα κόμματα, ακριβώς για να αξιοποιήσουμε τις εμπειρίες που έχουν αποκομίσει όλοι οι συνάδελφοι από τοπικά προβλήματα, ώστε να μπορέσουμε να νομοθετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και αφορά τη διερεύνηση ζητημάτων». Εσείς από την πλευρά σας καλά κάνατε και το θέσατε, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις, αλλά ακριβώς αυτό το χαρακτήρα είχαν τα υπομνήματα των συναδέλφων. Από αυτό προκύπτει ότι όλα τα κόμματα έστειλαν υπομνήματα, ίσως να ήταν δικό μου το λάθος που εμείς δεν στείλαμε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Κυρία Μακρή, δόθηκαν αμοιβαίες διευκρινίσεις, μπορείτε να προχωρήσετε στην εισήγησή σας.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των ΑΝ.ΕΛ.) : Θα ήθελα να πω, ότι κατά τη συζήτηση των προσφυγών ενώπιον της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε. στις 14 Φεβρουαρίου του 2012, κατά του ν. 4014/2011 για τα αυθαίρετα, η Εισηγήτρια είχε θέσει το ερώτημα εάν η αντιμετώπιση της οξύτατης δημοσιονομικής κρίσης στην οποία διέρχεται η χώρα, σε συνδυασμό με τη γενικευμένη και διαχρονική μορφή που έχει λάβει η αυθαίρετη δόμηση, μετά την πάροδο 30 περίπου ετών από τη θέσπιση του ν. 1337/1983, και την πρόβλεψη παρεμβάσεων πολεοδομικής εξισορρόπησης με διάθεση τμήματος των εσόδων, συνιστούν ή όχι εξαιρετικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν αφενός την απόκλιση από τις συνταγματικές αρχές του κράτους δικαίου και της ισότητας των πολιτών έναντι του νόμου και αφετέρου, εάν θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την επιβάρυνση του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος, αλλά και τη διαφοροποίηση της πάγιας νομολογίας του Σ.τ.Ε. ως προς την αυθαίρετη δόμηση.
Θεωρούμε, ότι γενικά εισάγετε ένα άλλο νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα, «παίζοντας» ουσιαστικά με τις ελπίδες χιλιάδων πολιτών και ευελπιστώντας να δημιουργήσει νέα ροή χρημάτων για την εξυπηρέτηση των δανειστών. Παρόλα αυτά, όλοι γνωρίζουμε, ότι η πρώτιστη ανάγκη στο συγκεκριμένο τομέα, είναι ο περιορισμός της πολυνομίας και η ουσιαστική μέριμνα για την αποτροπή διαιώνισης του προβλήματος. Σύμφωνα με δημοσιεύματα από μαχόμενους πολιτικούς μηχανικούς, ο χώρος της πολεοδομικής νομοθεσίας, αποτελείται από ένα δαιδαλώδες νομοθετικό πλέγμα, που ειδικά τα τελευταία 5 με 10 χρόνια χαρακτηρίζεται από μια ακατάσχετη παραγωγή νόμων, διαταγμάτων, αποφάσεων και εγκυκλίων που το ένα ανατρέπει το άλλο και πολλές φορές συνυπάρχουν με αντιφατικές μεταξύ τους διατάξεις. Το ίδιο το ΥΠΕΚΑ το παραδέχεται στην επίσημη ιστοσελίδα του στο Κεφάλαιο «Πολεοδομία». Το δεύτερο αυτό σκέλος του Πολεοδομικού Δικαίου, θεωρείται υπεύθυνο για το δαιδαλώδη, αναποτελεσματικό και αδιαφανή χαρακτήρα της Πολεοδομικής Νομοθεσίας με πολύ δυσμενή αποτελέσματα στο χώρο των πόλεων και των οικισμών. Είναι απαίτηση των τεχνικών φορέων, αλλά και επιλογή της ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ, να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της απλοποίησης της Πολεοδομικής Νομοθεσίας, ώστε ο σχεδιασμός να μπορεί να αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα προς όφελος τόσο του περιβάλλοντος όσο και των πολιτών.
Αυτό λοιπόν, το επιβαρυμένο νομοθετικά περιβάλλον, αντί να έρθει το ΥΠΕΚΑ να το διορθώσει, το επιτείνει ακόμη περισσότερο με προχειρότητα και βιασύνη για να βγάλει νόμους. Ελεύθεροι επαγγελματίες, αλλά και δημόσιοι υπάλληλοι δεν κάνουμε τίποτε άλλο τα τελευταία χρόνια, από το να διαβάζουμε και να αποκρυπτογραφούμε γρίφους που ονομάζονται νόμοι και δεν είμαστε ποτέ σίγουροι ότι αυτό που κάνουμε, είναι σύννομο, ότι δεν παρανομήσαμε ή ότι δεν ψηφίστηκε κάποιος νέος νόμος εν τω μεταξύ ή δεν εκδόθηκε κάποια νέα εγκύκλιος ή απόφαση που να αναιρεί αυτό το οποίο ίσχυε. Όλο αυτό το νομοθετικό χάος μας προκαλεί ασύλληπτη ανασφάλεια και αυτή με τη σειρά της, αντανακλά προς τους πολίτες, αφενός με την απίστευτη διόγκωση της γραφειοκρατίας, όπως
«φέρε αυτό, κάνε και αυτό καλού - κακού για να είμαστε καλυμμένοι» και αφετέρου, να μην μπορούμε να τους συμβουλεύουμε σωστά, όταν μας ρωτούν για να πάρουν μια απόφαση. Η μόνη απάντηση που μπορούμε να δώσουμε, είναι «αυτό που σου λέω ισχύει για σήμερα, για αύριο δεν ξέρω». Για την αποτροπή δημιουργίας νέας γενιάς αυθαιρέτων, σας ρωτήσαμε και στην τρίτη συνεδρίαση της Επιτροπής, αλλά δεν λάβαμε καμία απάντηση. Θα ήθελα να πω, κύριε Υπουργέ, δεν ξέρω εάν ενημερωθήκατε για ότι έχει έρθει, ανέφερα το θέμα της πολυνομίας θέλοντας να σας τονίσω ότι αυτό είναι το βασικό πρόβλημα και το στοίχημα για να πετύχουμε, διότι αυτά πρέπει να εφαρμοστούν από κάποιους δημόσιους λειτουργούς για να εξυπηρετηθούν οι πολίτες διότι εκεί είναι και όλα τα προβλήματα που δημιουργούνται. Δεν είναι μόνο η νομοθέτηση, αλλά θα πρέπει να προβλέπουμε και από πριν πως θα έρθει να εφαρμοστεί.
Ωστόσο, αύριο έρχεται στην Ολομέλεια ένα Νομοσχέδιο με τίτλο «Απλούστευση Διαδικασιών για την Ενίσχυση της Τουριστικής Επιχειρηματικότητας, Αναδιάρθρωση του Ελληνικού Τουρισμού και Άλλες Διατάξεις». Μέσα σ' αυτές τις διατάξεις το άρθρο 5 παράγραφο 4 και 6, προβλέπεται η δημιουργία ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας κατά τα πρότυπα του Ντουμπάι με αδειοδότηση συνθετών τουριστικών καταλυμάτων με γήπεδα γκολφ, μαρίνες, συνεδριακά κέντρα και την ίδρυση χωρών υποδοχής τουριστικών δραστηριοτήτων μεγάλης κλίμακος. Για την εξυπηρέτηση, βέβαια, των παραπάνω επενδύσεων επιτρέπονται με βάση αυτό το άρθρο η δόμηση και η διάνοιξη δρόμων σε δάση, δασικές εκτάσεις και περιοχές natura.
Τα τουριστικά καταλύματα θα μπορούν ν’ αυξήσουν τη δομημένη επιφάνεια κατά 30%, θ’ απέχουν μόλις 30 μ. από τον αιγιαλό, θα επιτρέπεται η ανέγερση κτισμάτων μέχρι 3,5 μέτρα ύψος σε απόσταση 10 μέτρων από τη θάλασσα και θα δίνεται η δυνατότητα κατασκευής ξύλινης εξέδρας μέσα στη θάλασσα για την εξυπηρέτηση των σκαφών.
Επίσης, όλες οι παρανομίες που υπάρχουν στα χιονοδρομικά κέντρα και στα ξενοδοχεία, που δεν έχουν άδεια λειτουργίας, μ’ αυτά τα δύο άρθρα στην ουσία τακτοποιούνται.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν στείλει πολλά υπομνήματα διαμαρτυρίας και ζητούν την απόσυρση του Νομοσχεδίου. Εγώ, θα σας το δώσω αυτό, εάν θέλετε να το δείτε.
Ωστόσο, εγώ θεωρώ ότι αυτά τα άρθρα δεν θα έπρεπε καν να μπουν σ’ ένα τέτοιο Νομοσχέδιο, όπως είναι του τουρισμού. Θα έπρεπε, να έρθουν σ’ αυτό το Νομοσχέδιο, να τα συζητήσουμε εδώ, να υπάρχουν αντίστοιχες βελτιώσεις, για να είναι και πιο ολοκληρωμένα. Αυτό το Νομοσχέδιο είναι το πιο κατάλληλο, αφού κάνουμε ένα ενιαίο νομοσχέδιο για τ’ αυθαίρετα και την επίλυσή τους. Νομίζω ότι εκεί ήταν το ορθό. Τώρα θα έρθουν δύο Νόμοι, που θα είναι αντίθετοι, γιατί στο Νόμο αυτό έχετε βάλει και έχετε πει ότι «δεν θα υπάρχει παραβίαση σε καμία περίπτωση του Νόμου, όταν πρόκειται για αιγιαλό, για περιοχές natura κ.λπ.».
Εμείς, θέλαμε να ρωτήσουμε, εάν υπάρχει μια ολοκληρωμένη εικόνα των αεροφωτογραφιών στις 28 Ιουλίου του 2011, όπου αποτυπώνεται με ακρίβεια και σαφήνεια η ελληνική επικράτεια και τα κτίσματα που υφίστανται σ' αυτή. Επαναφέρω το θέμα, γιατί δημοσιεύονται σχετικές δηλώσεις από τον απερχόμενο Πρόεδρο του Οργανισμού Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος, ο οποίος είχε δηλώσει ότι «οι αεροφωτογραφίες, απεικονίσεις της επικράτειας, με εξαίρεση τις περιόδους 1945, 1960, 2007, 2009 που θεωρούνται πλήρεις, σε οποιαδήποτε άλλη χρονική περίοδο από το 1929 μέχρι σήμερα είναι τμηματικές και σποραδικές απεικονίσεις».
Στο θέμα του τεχνικού εξοπλισμού αεροφωτογράφισης αναφέρει ότι είχε κατ' επανάληψη θέσει το θέμα στους εκάστοτε αρμοδίους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος τα τρία τελευταία χρόνια και ότι τελικώς όχι μόνο δεν εισακούστηκε, αλλά εμποδίστηκε στο να προχωρήσει στην προμήθεια ψηφιακής φωτομετρικής κάμερας, ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, κόστους περίπου 1,5 εκατ. €, με εξασφαλισμένη κοινοτική χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα της Ψηφιακής Σύγκλισης, που θα επέτρεπε την αεροφωτογράφιση της χώρας κάθε τρία χρόνια για συνεχή παρακολούθηση και αποτελεσματικό έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης.
Εκτιμάται ότι την τελευταία διετία «φύτρωσαν» δεκάδες χιλιάδες αυθαίρετα, κυρίως βίλες σε περιοχές υψηλής εμπορικής αξίας, όπως τη Μύκονο, Χαλκιδική κ.λπ. και κτίρια κάθε είδους χρήσεων, κατοικίες, εμπορικά κέντρα, γραφεία κ.λπ. με πολεοδομικές υπερβάσεις. Ο λόγος είναι ότι η νομιμοποίησή τους με πρόστιμο έγινε φθηνότερη και ελκυστικότερη απ’ ό,τι η ανέγερσή τους με νόμιμη οικοδομική άδεια.
Ως εκ τούτου, η δέσμευσή σας ότι «με το νέο Νομοσχέδιο για την αυθαίρετη δόμηση θα μπει κόκκινη γραμμή αποτροπής μιας νέας γενιάς αυθαιρέτων με τελευταίο όριο τις 28 Ιουλίου του 2011» χωλαίνει, καθώς από τις ανακοινώσεις τουλάχιστον του ΟΚΧΕ προκύπτει ότι δεν συνοδεύεται από τις αναγκαίες τεχνολογικές και ελεγκτικές διασφαλίσεις.
Σχετικά με το θέμα των κατοικιών που έχει σχέση με τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας, κάνατε μια νομοτεχνική, όπως μας αναλύσατε. Θα μελετήσουμε και την εισήγηση.
Για το θέμα που υπήρχε με τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας είναι σε θετική κατεύθυνση ότι άκουσαν τις τοποθετήσεις όλων των συναδέλφων και έγινε η παρέμβαση αυτή, καθώς αποτελούσε αδικία, για να τα επωμισθούν αυτοί, οι οποίοι δεν έφταιγαν. Ωστόσο, εμείς σας κάνουμε και μια άλλη πρόταση, να τη δείτε εάν είναι εφικτή. Να υπάρξει σαφής διαχωρισμός και διακριτή αντιμετώπιση μεταξύ, αφενός, εκείνων των πολεοδομικών παρεμβάσεων, για τις οποίες την ευθύνη φέρει αποκλειστικά ο ΟΕΚ, γιατί αυτές διεπράχθησαν κατά το στάδιο κατασκευής οικισμών και αφετέρου εκείνες, οι οποίες συνέβησαν αφότου τα συγκροτήματα παραδόθηκαν στους δικαιούχους.
Για την πρώτη κατηγορία παραβάσεων - δηλαδή, που έγιναν στο στάδιο κατασκευής των οικισμών και πριν αυτές παραδοθούν προς κατοίκηση στους δικαιούχους με προσωρινά παραχωρητήρια - θα πρέπει να υπάρξει, νομίζουμε, ρητή αναφορά, ώστε να μην επιβαρύνουν καθ’ οποιονδήποτε τρόπο αναδρομικά ή εφεξής τους δικαιοπαρόχους κατοικιών του πρώην ΟΕΚ. Συνεπώς, οι δικαιοπάροχοι των εργατικών κατοικιών δεν θα πρέπει, θεωρούμε, να είναι υπόχρεοι ούτε για την καταβολή του παραβόλου, εφόσον οι ίδιοι δεν ευθύνονται ουδόλως για τις παραβάσεις.
Αντίθετα, οι παραβάσεις που αφορούν τη δεύτερη διορία - εκείνες, για τις οποίες ευθύνονται οι κάτοικοι δικαιοπάροχοι και συνέβησαν αφότου παραδόθηκαν από τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας, πρέπει να υπαχθούν στις γενικές ρυθμίσεις του Νόμου και, συνεπώς, οι τυχόν υπεύθυνοι να καταβάλλουν τόσο το παράβολο όσο και το ενιαίο πρόστιμο.
Επειδή θα μελετήσουμε όλα όσα έχετε πει αργότερα, για να τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια, θεωρούμε ότι αυτό είναι το πιο ορθό, για να κλείσει όλη την αδικία και να είναι ολοκληρωμένος ο Νόμος και να αποκαταστήσει την αδικία, που υπήρχε.
Τέλος, για το δεύτερο κεφάλαιο, το οποίο αφορά το περιβαλλοντικό ισοζύγιο και την Τράπεζα Γης, είμαστε γενικά ιδιαίτερα σκεπτικοί σχετικά με την Τράπεζα Γης και τη δυνατότητα μεταφοράς συντελεστών δόμησης από τη μία περιοχή στην άλλη. Η μεταφορά του συντελεστή δόμησης ευθύνεται σε μεγάλο μέρος για την εικόνα, την οποία - όπως γνωρίζετε και ο ίδιος - έχει η Αθήνα σήμερα. Επιπρόσθετα, εάν ισχύσει ένα τέτοιο μέτρο, θεωρούμε ότι μπορεί ν’ αναπτυχθεί μια αγορά πώλησης των συντελεστών και ένα ιδιόρρυθμο παραεμπόριο. Για αυτό θα θέλαμε ν’ αναλάβετε τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες για την αποφυγή ενός τέτοιου ενδεχομένου και να θέσετε κάποιες ασφαλιστικές δικλίδες.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να ρωτήσουμε, εάν προτίθεστε να μεριμνήσετε και για τις περιπτώσεις, που έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση κατεδάφισης για ένα ακίνητο, το οποίο όμως θα μπορούσε να υπαχθεί στις διατάξεις νομιμοποίησης του παρόντος. Δηλαδή, εάν ένα ακίνητο που δεν είναι στον αιγιαλό, αρχαιολογικό χώρο, ρέμα ή άλλη προστατευόμενη περιοχή, μπορούσε να υπαχθεί στη ρύθμιση, αλλά τα Δικαστήρια το έχουν χαρακτηρίσει ως κατεδαφιστέο με την προηγούμενη νομοθεσία, θα έχει δυνατότητα να υπαχθεί στις ευνοϊκές διατάξεις.
Σε αναμονή, λοιπόν, όλων των τελικών νομοτεχνικών πρωτοβουλιών που είναι να πάρετε, καθώς και επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια, όμως το βλέπουμε θετικά το Νομοσχέδιο, θεωρούμε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Εμείς θα μελετήσουμε. Μας δώσατε όλες τις νομοτεχνικές παρεμβάσεις. Εάν μπορείτε να προβείτε και σ’ αυτά για τη διόρθωση και των περαιτέρω, όπως έχω αναφέρει. Θα μελετήσουμε και να πρακτικά με τις τοποθετήσεις σας αναλυτικότερα και στην Ολομέλεια θα τοποθετηθούμε γενικότερα. Ευχαριστούμε.