25/7/13

Ραχήλ Μακρή: το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν ξέφυγε από την εισπρακτική λογική και την τακτική απόδοσης συγχωροχαρτιών σε όποιον καταβάλει τον οβολό του

Εισήγηση της βουλευτού Ν.Κοζάνης των Ανεξέρτητων Ελλήνων Ραχήλ Μακρή στην 1η Συνεδρίαση της επιτροπής Παραγωγης Εμπορίου (αυθαίρετα) 
23/7/2013 1η Συνεδρίαση
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων Ελλήνων): Εισάγεται προς συζήτηση το νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, το περιβαλλοντικό ισοζύγιο και άλλες διατάξεις.
Από τη μελέτη του νομοσχεδίου φαίνεται ότι αυτό κινείται σε θετικότερο επίπεδο από τα προηγούμενα νομοθετήματα των κομμάτων σας για το θέμα. Ωστόσο, ούτε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν ξέφυγε από την εισπρακτική λογική και την τακτική απόδοσης συγχωροχαρτιών σε όποιον καταβάλει τον οβολό του.
Η εκτίμηση ότι το νομοσχέδιο εστιάζει κατά βάση σε οικονομικής φύσεως ρυθμίσεις, με στόχο το Κράτος να εισπράξει όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα, αποτελεί θέση ανθρώπων της αγοράς και ειδικότερα μηχανικών που ασχολούνται με την οικοδομική δραστηριότητα. Δημοσιευμένο σχόλιο από την Πρόεδρο του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ηρακλείου αναφέρει ότι, δυστυχώς, το νομοσχέδιο είναι μια εισπρακτική συναλλαγή. Πάγια θέση του Συλλόγου είναι αυτά τα κομμάτια της αυθαίρετης επέκτασης της πόλης να αναπλαστούν και να ενσωματωθούν πολεοδομικά στην πόλη. Αλλά τι το κουβεντιάζουμε; Εδώ αποδομούμε κάθε στοιχείο δημόσιου χαρακτήρα των συγκροτημένων πόλεων που είχαμε ως χώρα στο βαθμό που ήταν συγκροτημένες. Οι προγραμματισμοί, οι κεντρικοί ή οι περιφερειακοί και σε ένα βαθμό και οι δημοτικοί, στοχεύουν ουσιαστικά στο να μοιραστούν κονδύλια και όχι να δρομολογηθεί μια ανασυγκρότηση των πόλεων και των οικισμών της περιφέρειας. Ακόμη, δεν έχουμε δει πώς αυτά τα ποσά που θα εισπραχθούν από τα αυθαίρετα θα διατεθούν για αντίστοιχους στόχους, δηλαδή για αναπλάσεις και άλλα. Ελπίζουμε να το δούμε μέχρι το Σεπτέμβριο. Αυτή η πολιτική αποτελεί μέρος της γενικότερης πολιτικής της αρπαχτής, που, ενώ συλλήβδην όλοι καταδικάζουμε, την άλλη μέρα την υιοθετούμε.
Άλλος εκπρόσωπος φορέα αναφέρει ότι το νέο νομοσχέδιο που προωθεί η Κυβέρνηση είναι δυστυχώς μια από τα ίδια με το παλαιότερο του κ. Παπακωνσταντίνου. Η λογική που το διαπνέει ήταν και τότε και τώρα καθαρά δημοσιονομικού χαρακτήρα και όχι περιβαλλοντικού, πολεοδομικού και χωροταξικού προσανατολισμού ανάπλασης των περιοχών που έχουν αυθαίρετη δόμηση, χωρίς όραμα, χωρίς καμία λογική βελτίωσης των συνθηκών και του βιοτικού επιπέδου των πολιτών που ζουν σε περιοχές αυθαιρέτων. Η λογική τού να εισπράξουμε για να καλύψουμε μαύρες τρύπες δεν δίνει λύσεις για τους αυθαιρετούχους. Έτσι και σήμερα οι όποιες ρυθμίσεις και διευκολύνσεις, που είναι οικονομίστικου χαρακτήρα, δεν δίνουν απάντηση σε αυτό το μεγάλο όχι απλά περιβαλλοντικό και χωροταξικό, αλλά και κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό πρόβλημα που διατρέχει τη χώρα, αλλά ενδεχομένως διαμορφώνει συνθήκες για την ανάπτυξη νέας γενιάς αυθαιρέτων.
Πέραν αυτών μας βρίσκει σύμφωνους, η γενική φιλοσοφία του νομοσχεδίου για τη ρητή απαγόρευση αυθαιρέτων, σε δασικές εκτάσεις ή στο αιγιαλό. Παρατηρούμε όμως, ότι υφίστανται ορισμένες εξαιρέσεις. Πιο συγκεκριμένα, στη ρύθμιση μπορούν να υπαχθούν αυθαίρετα, σε χώρους αρμοδιότητας της κτηματικής υπηρεσίας, έπειτα από έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων των Αποκεντρωμένων διοικήσεων. Ακόμα, στις ειδικές ρυθμίσεις για την νομιμοποίηση περιλαμβάνονται αυθαίρετα στον αιγιαλό, όταν προϋφίστανται της οριοθέτησης του παλαιού αιγιαλού, και εκκρεμεί δικαστική απόφαση για την εξαίρεση τους.
Επίσης, περιλαμβάνονται αυθαίρετες κατασκευές εντός αρχαιολογικών χώρων, αν κατασκευάστηκαν πριν την ανακήρυξη της αρχαιολογικής ζώνης. Επιτρέπετε επί πρόσθετα, την νομιμοποίηση κτισμάτων σε ιστορικούς τόπους ή τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλους, αν το αυθαίρετο κατασκευάστηκε σε εποχή που δεν απαγορεύονταν οι οικοδομικές εργασίες. Όποιος πρόλαβε δηλαδή, καταπάτησε, κατέστρεψε το περιβάλλον ή τον αρχαιολογικό χώρο, και τώρα εσείς, έρχεστε να τον επιβραβεύσετε.
Παραβιάζετε εσείς οι ίδιοι, τη θετική πρόβλεψη ότι η τακτοποίηση αυθαιρέτων σε δάση και αιγιαλό απαγορεύεται. Θα θέλαμε να ξαναδείτε τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις και να μην ανοίγετε κερκόπορτες, και παραθυράκια από τη σύνταξη του νομοσχεδίου. Επί πρόσθετα, δίνεται η δυνατότητα τακτοποίησης για μια διετία παράνομων προσωρινών κατασκευών σε κοινόχρηστους χώρους, παρότι ο γενικός κανόνας τις απαγορεύει καθώς επίσης, και αυθαίρετων εγκαταστάσεων απαραίτητων σε μονάδες ιχθυοκαλλιεργειών.
Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για τις παραμεθόριες περιοχές, όπου δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης για μια διετία, αυθαίρετων κατασκευών σε ρέματα και παρόχθιες ζώνες στις παραμεθόριες περιοχές, των περιφερειακών ενοτήτων Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου, με συναίνεση του τοπικού δήμου και θετική γνωμοδότηση του φορέα διαχείρισης, αν πρόκειται για προστατευόμενη περιοχή. Καθώς, οι περιοχές του Νομού Έβρου αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα από τις πλημμύρες του ποταμού, είναι απαραίτητο να δείξετε περισσή σπουδή πριν νομιμοποιήσετε κατασκευές, οι οποίες βρίσκονται σε ρέματα.
Με το νομοθέτημα που καταθέσατε, επιτρέπεται η διατήρηση των αυθαίρετων κατασκευών με εντολή Υπουργού, πέρα του χρόνου που ορίζει ο νόμος. Ενώ, δίνεται η δυνατότητα να εκτελεστούν σε αυτά οικοδομικές εργασίες. Υπάγονται στο νόμο και αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις που πραγματοποιήθηκαν σε εκτάσεις, για τις οποίες δεν έχουν καθοριστεί ή αναθεωρηθεί καθ’ οποιοδήποτε τρόπο οι χρήσεις γης, τα τελευταία 25 έτη κατά παρέκκλιση των λοιπών διατάξεων.
Με το άρθρο 53 του σχεδίου νόμου, συστήνεται και πάλι υπηρεσία δόμησης στην Εκκλησία της Ελλάδος. Παρόλο που τον περασμένο Οκτώβριο, εσείς ο ίδιος κύριε Υπουργέ, υπογράψατε απόφαση με την οποία αποδεχθήκατε γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία οι οικονομικές άδειες για ανέγερση ή επισκευή Μητροπολιτικών Μεγάρων, Μονών, Ιερών Ναών και των κτισμάτων που τα συνοδεύουν θα εκδίδονται από τις πολεοδομικές υπηρεσίες και θα ελέγχονταν από τα αρμόδια όργανα του κράτους.
Με τη διάταξη, που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα, συστήνεται στην Εκκλησία της Ελλάδος η υπηρεσία δόμησης, που θα ασκεί τις αρμοδιότητες των υπηρεσιών δόμησης του ν.4030/2011. Περί νέου τρόπου έκδοσης αδειών δόμησης και ελέγχου κατασκευών, έτσι θα μπορεί να εκδίδει άδεια δόμησης για Μητροπολιτικά Μέγαρα, Ιερές Μονές και Ιερούς Ναούς, εφόσον ανήκουν σε εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα και τα προ κτίσματα τους. Αν και η υπηρεσία δόμησης της εκκλησίας, θα εποπτεύεται από το ΥΠΕΚΑ, παρατηρούμε ότι οι ίδιοι αναιρείτε ότι κάνατε πριν λίγους μήνες.
Ελπίζουμε να μην ξαναδούμε φαινόμενα κατασκευής ναών, στους οποίους επισυνάπτονται πολυτελή εξοχικά. Αυτό αποτελούσε πρακτική ιδιαιτέρως διαδεδομένη, στους παραδοσιακούς οικισμούς του Αιγαίου, όπου η πολεοδομική νομοθεσία είναι ιδιαιτέρως αυστηρή. Η τότε ναοδομία, προσέφερε είτε δόμηση σε περιοχή όπου δεν επιτρεπόταν είτε περισσότερα τετραγωνικά, σε περιοχή όπου μπορούσε να εκδοθεί άδεια δόμησης. Βέβαια, στο συγκεκριμένο άρθρο αναφέρεται ότι το κτίσμα θα πρέπει να ανήκει σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Παρόλα αυτά, γνωρίζουμε την πρακτική των τροπολογιών σε άσχετα νομοσχέδια, που δύνανται να παρακάμψουν το μικρό αυτό εμπόδιο.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να διορθώσετε μια κατάφορη αδικία, για τους ανθρώπους με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67%. Για την συγκεκριμένη κατηγορία, εισάγετε εισοδηματικά κριτήρια προκειμένου να παρέχετε έκπτωση του προβλεπόμενου προστίμου. Στην προηγούμενη ακριβώς παράγραφο για τα άτομα με αναπηρία άνω των 80%, η έκπτωση παρέχεται χωρίς κανένα άλλο κριτήριο. Θα θέλαμε να ξαναδείτε τη συγκεκριμένη διάταξη, δεν χρειάζεται να εξαντλήσετε την αυστηρότητα των προϋποθέσεων, στα άτομα που είναι με ειδικές ανάγκες και στις οικογένειες τους. Σας ευχαριστώ.