24-07-2013: ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου
νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής:
«Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης - Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες
διατάξεις» (3η Συνεδρίαση)
Ακουλουθούν τα Πρακτικά με την τοποθέτηση της βουλευτού Ραχήλ Μακρή και το σχετικό βίντεο:
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Αρχικά θα ήθελα να κάνω δύο
παρατηρήσεις.
Ανέφερε χθες ο κ. Υπουργός ότι έγινε διαβούλευση με τους βουλευτές, οι οποίοι μετέφεραν και αιτήματα τοπικά για να ληφθούν υπόψη στη νομοπαρασκευαστική διαδικασία.
Ανέφερε χθες ο κ. Υπουργός ότι έγινε διαβούλευση με τους βουλευτές, οι οποίοι μετέφεραν και αιτήματα τοπικά για να ληφθούν υπόψη στη νομοπαρασκευαστική διαδικασία.
(Συνέχεια ομιλίας
κυρίας ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ, Ειδικής Αγορήτριας
των Ανεξαρτήτων Ελλήνων)
Να ξεκαθαρίσουμε
ότι οι Ανεξάρτητοι Έλληνες δεν προσκλήθηκαν
και γι’ αυτό το λόγο δεν συμμετείχαν
σε οποιαδήποτε διαβούλευση. Επανερχόμενος
ο κ. Υπουργός, ανέφερε ότι η ανωτέρω
διαδικασία …
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ
(Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής):
Ομιλεί
μη ακουόμενος.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Έτσι είπατε χθες, εκτός και αν
κάνω κάποιο λάθος. Ούτε υπόμνημα εμείς
κληθήκαμε να στείλουμε, το αναφέρουμε
για να υπάρχει αποφυγή εντυπώσεων.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Κάναμε ειδική
επιτροπή εδώ στην Βουλή και όσοι
συνάδελφοι είχαν να κάνουν παρατηρήσεις,
μίλησαν.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Δεν μας καλέσατε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Σας παρακαλώ
πάρα πολύ. Ατομικές προσκλήσεις στα
σπίτια δεν πάμε, ειδοποιούμε κανονικά
όπως λειτουργεί η Επιτροπή. Μην μου λέτε
ότι δεν ειδοποιηθήκατε.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Όχι δεν ειδοποιηθήκαμε. Μας
κάλεσε ποτέ ο Υπουργός για να αφήσουμε
υπομνήματα στο Υπουργείο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Ο Υπουργός
απευθύνθηκε στο Προεδρείο και ζήτησε
να συγκληθεί η Επιτροπή για να ακούσουμε
προτάσεις. Και αυτό κάναμε. Τις προσκλήσεις
των Βουλευτών τις στέλνει η Γραμματεία,
δεν τις στέλνει ο Υπουργός και
ειδοποιηθήκατε όπως ειδοποιήθηκαν
όλοι. Εγώ για παράδειγμα έθεσα 40 προτάσεις,
άλλοι συνάδελφοι έδωσαν υπομνήματα.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Εσείς είστε το κυβερνόν κόμμα.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Τι πάει να πει
το κυβερνόν κόμμα; Μην δημιουργείτε
εντυπώσεις τώρα και πάτε παρακάτω. Δεν
είναι τηλεόραση εδώ, σας παρακαλώ πολύ.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Υπάρχουν τα πρακτικά της
χθεσινής συνεδρίασης.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Βεβαίως
υπάρχουν, κληθήκατε στην Επιτροπή, αν
φύγατε ή δεν δώσατε υπόμνημα είναι δικό
σας θέμα.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Έγινε επίσημη πρόσκληση από
τον Υπουργό για να καταθέσουμε υπόμνημα
και δεν το ξέρουμε;
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Σας παρακαλώ,
το είπε στην ομιλία του ο Υπουργός.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Να μας καταθέσετε τις επιστολές
με τις οποίες μας καλέσατε για να
καταθέσουμε υπομνήματα.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Την επόμενη
φορά κύριε Υπουργέ, θα κάνουμε αίτηση
στην κυρία Μακρή.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Όχι στην κυρία Μακρή, στους
Ανεξάρτητους Έλληνες.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Ποιους
Ανεξάρτητους Έλληνες; Εδώ είναι όλα τα
κόμματα σήμερα. Εδώ δεν είναι τηλεόραση,
να το ξεπερνάτε με χαμόγελο.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Ήμουν σαφέστατη.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Όχι δεν είστε
σαφέστατη είστε λάθος 100% και επιμένετε
και όσο επιμένετε επιμένω και εγώ. Δεν
θα περάσει το δικό σας.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ
(Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής):
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, απλώς
βάζουμε ένα περιθώριο μέχρι την Δευτέρα
για την κατάθεση των προτάσεων αλλά αν
πάει μια και δύο μέρες παραπάνω, δεν
σημαίνει ότι δεν θα ληφθούν υπόψη. Αυτές
είναι οι λέξεις οι δικές μου στην
Επιτροπή.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Αν εσείς κυρία
Μακρή δεν ήσασταν εδώ να το ακούσετε
και δεν διαβάσατε τα πρακτικά ….
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Διαβάσαμε πολύ καλά τα πρακτικά.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Προφανώς αυτό
που διάβασε ο Υπουργός δεν το διαβάσατε
και προφανώς δεν το ακούσατε.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Στην β΄ ανάγνωση θα καταθέσουμε
τα πρακτικά.
Επί του
νομοσχεδίου, γίνεται κατανοητό ότι
υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή εξυπηρέτησης
της κοινωνίας που ταλαιπωρείται από …
με κάποιες αυθαιρεσίες και προστασίας
του περιβάλλοντος. Κατανοούμε την αγωνία
των μικροϊδιοκτητών, που θέλουν να
αποκαταστήσουν την νομιμότητα σε ένα
κτίσμα που όταν το αγόρασαν, μπορεί να
μην γνώριζαν καν ότι είναι αυθαίρετο,
παρόλα αυτά δεν μπορούμε να συναινέσουμε
στην νομιμοποίηση των αυθαιρέτων, όσους
είχαν αναγάγει την καταπάτηση δημόσιας
γης σε επάγγελμα ή μεγάλων οικονομικών
συμφερόντων που κατέστρεψαν συστηματικά
το περιβάλλον με σκοπό το κέρδος.
Απλά επιθυμούμε
να βοηθήσουμε στην τακτοποίηση της
ιδιοκτησίας μιας οικογένειας η οποία
ενδεχομένως να αποτελεί την πρώτη και
μόνη κατοικία της. Αυτό που δεν θα
συνυπογράψουμε ποτέ, είναι η νομιμοποίηση
συγκροτημάτων από βίλες ή βιομηχανικές
μονάδες ή στην καταστροφή αρχαιολογικών
χώρων, στην καταπάτηση του αιγιαλού και
στην οικοδόμηση πολυτελών εξοχικών σε
προστατευόμενες περιοχές.
Για να τοποθετηθούμε
επί των άρθρων και επί της αρχής του
νομοσχεδίου, θα θέλαμε ορισμένες
διευκρινίσεις τόσο στην σημερινή όσο
και στην συνεδρίαση της Δευτέρας για
την β΄ ανάγνωση.
Άρθρο 2, παρ.
στ΄: ανακύπτουν εύλογα ερωτήματα στην
διαβούλευση. Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται
ότι τα αυθαίρετα που βρίσκονται σε
δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις δεν
υπάγονται στο νόμο. Αν το δάσος είναι
ακόμα δάσος, τότε είναι πολύ λογικό να
μην μπορεί να υπαχθεί στο νόμο. Όμως αν
είναι κάποια περιοχή κατοικήσιμη, όπως
πχ στην πλατεία Παλαιάς Πεντέλης τότε
τι ακριβώς συμβαίνει; Εκεί τα κτίσματα
είναι σε δάσος ή δεν είναι; Υπάγονται ή
δεν υπάγονται στον νόμο; Αν τώρα είναι
δάσος, όπως για παράδειγμα το πρώην
Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής
που τώρα είναι δάσος αλλά ήταν καλλιεργήσιμη
έκταση, εντάσσεται ή δεν εντάσσεται σε
αυτόν τον νόμο; Τι ισχύει για τις περιοχές
στις οποίες δεν έχουν αναρτηθεί δασικοί
χάρτες, οι οποίοι φυσικά δεν έχουν
οριστικοποιηθεί μετά από ενστάσεις
κ.λπ.; Τι γίνεται σε περιοχές που υπάρχουν
αυθαίρετα πριν από το 1975, που έχουν
νομιμοποιηθεί με τον ν.1337/1983 και είναι
σε περιοχές όπως αυτή την οποία περιέγραψα
παραπάνω; Μήπως θα έπρεπε να ασκηθεί
μέριμνα για τέτοιες περιπτώσεις, για
μη λήξη του νόμου μετά από 18 μήνες, για
την επίσπευση και ανάθεση των δασικών
χαρτών;
Άρθρο 7: Μηχανικοί
της αγοράς αναφέρουν ότι βάσει της
εμπειρίας από τον προηγούμενο νόμο τον
4014/2011, δημιουργείται ένα πρόβλημα, όταν
δεν δύναται να πιστοποιηθεί ο χρόνος
κατασκευής λόγω μη εμφανών στοιχείων
από αεροφωτογραφίες, λόγω κατασκευών
εντός νομίμου περιγράμματος, αλλαγές
χρήσεως κ.λπ..
Πόσο θέλετε για
να επιλύσετε το πρόβλημα που υφίσταται
από τον προηγούμενο νόμο, για περιπτώσεις
αυθαίρετων χρήσεων χώρων από προκατασκευής
του νόμιμου ακινήτου παλαιότερης από
1.1.2004. Αν δεν υπάρξουν ούτε αεροφωτογραφίες,
ούτε δημόσια έγγραφα, φαινόμενο το οποίο
είναι πολύ σύνηθες στον ν.4014/2011, χρεώνεται
ο ιδιοκτήτης μεταγενέστερης δρομολόγησης
της 1.1.2004, για την αυθαίρετη κατασκευή;
Επιπρόσθετα θα θέλαμε μια διευκρίνιση
για το αν έχει συντελεστεί πλήρης
αεροφωτογράφηση της χώρας στις 28 Ιουλίου
του 2011. Υπάρχουν δηλαδή τα στοιχεία που
αποδεικνύουν με ακρίβεια ότι ένα κτίσμα
υπήρχε ή όχι στην συγκεκριμένη ημερομηνία;
Αν ναι, ποια στοιχεία είναι αυτά πέρα
από τις αεροφωτογραφίες;
Επίσης, να πούμε
από πού θα χρησιμοποιήσετε τις
αεροφωτογραφίες, καθώς έχετε κλείσει
τον ΟΚΧΕ. Αυτή την στιγμή δεν λειτουργεί
αυτός ο φορέας, επομένως ποιο αρχείο
αεροφωτογραφιών θα χρησιμοποιήσετε
αυτή την στιγμή και με ποιους υπαλλήλους;
Τέλος, πώς θα
προσδιορίζεται με ακρίβεια ο χρόνος
κατασκευής του αυθαιρέτου, καθώς οι
αεροφωτογραφίες της 28ης/7/2011, δεν
αποδεικνύουν τον χρόνο της αυθαίρετης
κατασκευής, παρά μόνο το αν είναι
προγενέστερη ή όχι της παραπάνω
ημερομηνίας, όσο υπάρχει η δυνατότητα
υπαγωγής.
Άρθρο 9: Τι
προβλέπετε για την διαδικασία πιστοποίησης
νομίμου περιγράμματος των κτιρίων προ
του 1995, χωρίς οικοδομική άδεια, όπου δεν
υφίστανται αεροφωτογραφίες ή άλλα
στοιχεία ή απαιτείται βεβαίωση μηχανικού
για μεταβίβαση. Με ποια διαδικασία θα
ελέγχεται η βεβαίωση του μηχανικού ως
προς την ορθότητά της και πόσος χρόνος
θα απαιτείται; Στην παρ. β΄, τι θα ισχύει
όταν υπάρχουν στο ίδιο κτίσμα αυθαίρετες
κατασκευές ή χρήσεις προ και μετά της
1/1/1983; Θα υπολογίζονται ξεχωριστά και
θα εντάσσονται σε διαφορετική κατηγορία;
Η συγκεκριμένη
διάταξη του νομοσχεδίου δεν το
διευκρινίζει, λέει μόνο ότι δεν πληρούνται
οι προϋποθέσεις για μετά το 1983. Στην
παρ. γ΄ τι θα ισχύει για τις πρόχειρες
κατασκευές πέραν αυτών που περιγράφονται
στο εδάφιο ιη΄ της παρούσας παραγράφου,
που δεν είναι από νάιλον αλλά από άλλα
ευτελή υλικά, λαμαρίνες ή σανίδες, που
ορίζουν όμως κλειστούς χώρους και
απαιτούσαν έγκριση από επιτροπή ελέγχου.
Σε ποια κατηγορία θα εντάσσονται; Θα
μπορούν να υπάγονται άμεσα από τον
μηχανισμό ώστε να μην καθυστερούν οι
εκδόσεις βεβαιώσεων για συμβολαιογραφικές
πράξεις με καταβολή 30% του προστίμου,
όπως αναφέρεται στο άρθρο 13 παρ. 1, του
σχεδίου νόμου;.
Στην παρ. Δ΄
εδάφιο γ΄, τι θα ισχύει όταν προκύψει
καταγγελία περί ανακριβών στοιχείων ή
ψευδούς δήλωσης σε υπαγωγές που έχουν
περαιωθεί με τους προηγούμενους νόμους;
Θα προβλέπεται οριστική εξαίρεση από
την κατεδάφιση αυτών των αυθαίρετων
κατασκευών;
Στην παρ. Ε΄ εδ.
β΄, ποιες θα είναι οι προϋποθέσεις
εξαίρεσης από την κατεδάφιση και πότε
….
Άρθρο 11: στην
παρ. 6γ΄ στην περίπτωση για τα κτίρια
εντός σχεδίου και εκτός οικισμού, όπου
υπάρχει απώλεια φακέλου οικοδομικής
άδειας του ακινήτου, το οποίο αποτελεί
και πολύ συχνό φαινόμενο, λόγω της
καταστροφής πολλών φακέλων οικοδομικών
αδειών στα αρχεία υπηρεσιών δόμησης,
αλλά ο μηχανικός εκτιμά ότι δεν υφίστανται
πολεοδομικές αυθαιρεσίες στο ακίνητο.
Όταν επίκειται συμβολαιογραφική πράξη,
που απαιτεί άμεσα έκδοση βεβαίωσης,
δύναται να εκδοθεί θεωρώντας ως νόμιμο
το ακίνητο, χωρίς να έχει υποβληθεί
υποβολή νέου φακέλου στην υπηρεσία
δόμησης;
Άρθρο 15. Στο
συγκεκριμένο άρθρο, θα θέλαμε να ρωτήσουμε
το σχόλιο της WWF
στην διαδικασία της διαβούλευσης.
Σύμφωνα με αυτό πρόκειται για πρόσφατες
και ιδιαίτερα άδικες και προκλητικές
ρυθμίσεις, για αυθαίρετα σε ακίνητα
ιδιοκτησίας του ΤΑΙΠΕΔ και του Δημοσίου.
Εκτός από την εξαίρεση από το παράβολο,
ιδιαίτερα βλαπτική για το περιβάλλον
είναι και η πρόβλεψη ότι σε κάθε περίπτωση
υπαγωγής ακόμα και κατά παρέκκλιση του
άρθρου 2 του νομοσχεδίου, ακόμα και
αυθαίρετα σε αιγιαλό ή δάση μπορούν να
ικανοποιηθούν.
(Συνέχεια ομιλίας
κυρίας Ραχήλ Μακρή, Ειδικής Αγορήτριας
ΑΝ.ΕΛ.)
Συνεπώς, άλλη
μια κόκκινη γραμμή δεν ισχύει.
Επισφραγίζεται
η υποβάθμιση των αναπτυγμένων πυρήνων
μαζικού τουρισμού, αφού το ΥΠΕΚΑ θεωρεί
ότι η τήρηση των πολεοδομικών κανόνων
παρέλκει στις περιοχές αυτές. Απορία,
επίσης, προκαλεί και η τεχνική έκθεση
που υποβάλλεται για αυθαίρετα της
κατηγορίας αυτής. Άραγε, στα δικαιολογητικά
υπαγωγής δεν χρειάζεται και μελέτη
στατικής επάρκειας; Προβλέπεται στο
άρθρο 11 του ίδιου του νομοσχεδίου.
Στα παράδοξα
της διάταξης περιλαμβάνεται και η
αναφορά σε αυθαίρετα αστεροσκοπεία. Θα
ήταν χρήσιμο να γνωρίζουμε, ποια ακριβώς
είναι αυτά τα αυθαίρετα αστεροσκοπεία
και πού ακριβώς βρίσκονται.
Όσον αφορά τα
χιονοδρομικά, η διάταξη προβαίνει στην
τακτοποίηση τους, κατά παρέκκλιση κάθε
διάταξης, ακόμα και αυτής που απαγορεύει
την υπαγωγή αυθαιρέτων κατασκευών σε
δάση ή δασικές εκτάσεις, τα χιονοδρομικά
που είναι του δημόσιου ή δημόσιου
συμφέροντος, κοντολογίς δηλαδή όλα. Δεν
είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό,
προβλέπεται στο άρθρο 53 παρ.4 του ν.
4042/2012 και στις διατάξεις που αναφέρονται
πιο πάνω για τα τουριστικά.
Μάλιστα, οι
συντάκτες του νομοσχεδίου δεν κρύβουν
την πρόθεσή τους για πλήρη υπονόμευση
του σχεδιασμού και ορίζουν ρητά ότι
μετά την περαίωση της υπαγωγής είναι
δυνατή η αλλαγή χρήσης της αυθαίρετης
κατασκευής, εφόσον πρόκειται για
εγκαταστάσεις κοινωφελούς χαρακτήρα,
μετά από αίτημα του αρμόδιου δημόσιου
φορέα ή του αρμόδιου ΟΤΑ. Επίσης, κάπου
λησμονήθηκε ότι κατασκευές, όπως τα
χιονοδρομικά, υπάγονται κατά κανόνα
και σε διατάξεις του κοινοτικού δικαίου,
για παράδειγμα στο άρθρο 6 παρ. 3 της
οδηγίας 92/43.
Το ίδιο ισχύει
και για κατασκευές σε χώρους λιμένα,
όπου κανείς θα πρέπει να θυμάται ότι
συχνά στους χώρους λιμένα περιλαμβάνονται
δημοφιλείς παραλίες, χωρίς λειτουργική
σχέση με τις λιμενικές εγκαταστάσεις.
Άρθρο 23 στην
παράγραφο 10. Στην περίπτωση αυτή το
εφάπαξ ποσό των 500 ευρώ που προβλέπεται,
καταβάλλεται και για τις δύο αυτοτελείς
ιδιοκτησίες, ξεχωριστά; Δηλαδή 500 ευρώ
για την κάθε ιδιοκτησία;
Στην παράγραφο
17γ. Ποιο το σκεπτικό, βάσει του οποίου
επιτρέπεται η διατήρηση αυθαίρετων
κατασκευών με εντολή Υπουργού, πέραν
του χρόνου που ορίζει ο νόμος, ενώ δίνεται
η δυνατότητα να εκτελεστούν σε αυτά
οικοδομικές εργασίες;
Στην παράγραφο
18, γιατί εισάγετε τη δυνατότητα να
υπαχθούν στο νομό όσοι έχουν και
αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις, που
πραγματοποιήθηκαν σε εκτάσεις, για τις
οποίες δεν έχουν καθοριστεί ή αναθεωρηθεί,
κατ' οποιονδήποτε τρόπο, οι χρήσεις γης
τα τελευταία 25 έτη, κατά παρέκκλιση των
λοιπών διατάξεων;
Με την παράγραφο
19 νομιμοποιούνται αυθαίρετα, τα οποία
βρίσκονται σε χώρους αρμοδιότητας της
Κτηματικής Υπηρεσίας, έπειτα από έγκριση
της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και
Αγροτικών Υποθέσεων των Αποκεντρωμένων
Διοικήσεων, αν και η γενική φιλοσοφία
του νομοσχεδίου μιλά για ρητή απαγόρευση
αυθαιρέτων σε δασικές εκτάσεις ή στον
αιγιαλό υφίστανται ορισμένες εξαιρέσεις,
καθώς στόχος του Υπουργείου είναι να
δηλωθούν όσο περισσότερα αυθαίρετα
είναι δυνατόν. Έτσι, στη ρύθμιση μπορούν
να υπαχθούν αυθαίρετα σε χώρους
αρμοδιότητας της Κτηματικής Υπηρεσίας,
έπειτα από έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης
Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων των
Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
Με άλλα λόγια,
επιτρέπεται η τακτοποίηση αυθαιρέτων
σε δημόσιες δασικές εκτάσεις στον
αιγιαλό με τη σύμφωνη γνώμη μιας
υπηρεσίας, παρότι ο γενικός κανόνας του
νόμου είναι ότι η τακτοποίηση αυθαιρέτων
σε δάση και αιγιαλό απαγορεύεται.
Επίσης, μπορούν
να ρυθμιστούν αυθαίρετα σε κοινόχρηστους
χώρους, οι οποίοι δεν έχουν απαλλοτριωθεί,
στον αιγιαλό, αν προϋπήρχαν της οριοθέτησης
του παλαιού αιγιαλού και εκκρεμεί η
δικαστική απόφαση για την εξαίρεσή
τους, αυθαίρετες κατασκευές εντός
αρχαιολογικών χώρων, κατασκευάστηκαν
πριν από την ανακήρυξη της αρχαιολογικής
ζώνης ή σε ιστορικούς τόπους ή τοπία
ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, αν
κατασκευάστηκαν πριν απαγορευθούν οι
οικοδομικές εργασίες, ενώ ειδικές
προβλέψεις υπάρχουν για τακτοποίηση
διατηρητέων αυθαιρέτων ή σε παραδοσιακούς
οικισμούς.
Στην παράγραφο
21α, υπάρχει μελέτη για τα κτίρια που
υπάγονται στις συγκεκριμένες περιοχές;
Αποτελούν, δηλαδή, αυτά παραπήγματα,
είναι καλύβες κυνηγών και ψαράδων ή
είναι πολυτελείς βίλες στο Δέλτα ποταμών,
όπως συμβαίνει στον Έβρο, που τυγχάνει
να αποτελούν και υδροβιοτόπους; Απ' ό,τι
γνωρίζω, στον Έβρο έχει συνεδριάσει το
Δημοτικό Συμβούλιο και οι μισοί μιλούν
για καλύβες ψαράδων και οι άλλοι μισοί
μιλούν για βίλες. Πρέπει τελικά να
ξεκαθαρίσουμε εάν πρόκειται για απειλές
για καλύβες μέσα στο Δέλτα του Έβρου. Η
ύπαρξη της συγκεκριμένης εξαίρεσης
δύναται να δικαιολογηθεί μόνο από την
ύπαρξη σχετικών μελετών, γι' αυτό θα
θέλαμε να κοινοποιήσατε στα μέλη της
Επιτροπής τους λόγους, για τους οποίους
προβλέψατε την εξαίρεση και τα στοιχεία,
στα οποία βασιστήκατε.
Άρθρο 24. Στην
παράγραφο παρατηρήθηκε με το ν.4014/2011 το
φαινόμενο να επιτυγχάνεται σύνδεση με
τα δίκτυα κοινής ωφέλειας, κατόπιν
υπαγωγής στο νομό, με ψευδή δήλωση και
ανακριβή στοιχεία, ενώ οι υπηρεσίες
κοινής ωφέλειας δεν ελάμβαναν υπόψη
καταγγελίες, περί των παραπάνω και οι
υπηρεσίες δόμησης αδρανούσαν.
Το παρόν σχέδιο
νόμου προβλέπει έκδοση απόφασης
κατεδάφισης από τον Ειδικό Γραμματέα
Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, όμως το θέμα
είναι ποια θα είναι η υπηρεσία, όπου
άμεσα θα μπορεί ο καταγγέλλων να
καταφύγει, μέχρι να καταλήξει στην
έκδοση απόφασης κατεδάφισης.
Άρθρο 48, παρ. 1,
εδάφιο ε. Ποια είναι τα στοιχεία του
διαγράμματος δόμησης, βάσει των οποίων
θα κρίνεται η αλλαγή χρήσης;
Στην παράγραφο
3, σχετικά με την έγγραφη ενημέρωση για
εργασίες, για τις οποίες δεν απαιτείται
έγκριση προ 48 ωρών από την εκτέλεση των
εργασιών, μετά την ισχύ του νόμου
4067/2012, βάσει του άρθρου 4, σχετικά με τις
εργασίες που δεν απαιτούν άδεια δόμησης
ή έγκριση, αλλά μόνο έγγραφη ενημέρωση
48 ώρες προ της έναρξης των εργασιών,
παρατηρήθηκε το φαινόμενο οι υπηρεσίες
δόμησης να αξιώνουν επιπλέον δικαιολογητικά
και να μετατρέπουν την απλή υποχρέωση
έγγραφης ενημέρωσης σε υποχρέωση
έγκρισης εργασιών, δημιουργώντας
χρονοβόρες διαδικασίες, που αναιρούν
ουσιαστικά την έννοιά της, όπως ορίζεται
στον παραπάνω νόμο και όπως προβλέπει
και το παρόν σχέδιο νόμου. Πιστεύουμε
ότι θα πρέπει να υπάρξει σαφής απλοποίηση
της παραπάνω διαδικασίας.
Θα θέλαμε,
επιπλέον, να ρωτήσουμε αν θα επιτρέπεται
η απλή έγγραφη ενημέρωση για εργασίες
σε ακίνητο με χώρους ή χρήσεις που έχουν
ρυθμισθεί με τους νόμους, περί αυθαιρέτων.