2/11/13

Πόσο (θα) κοστίζει το γεφύρι της… Πάρου;



Πλάγιος: Αδρές κρατικές επιδοτήσεις για ένα αεροδρόμιο-φάντασμα.
Ένας πρώην υπουργός, γέννημα θρέμμα της περιοχής, εγκρίνει το έργο μία μέρα πριν εκπέσει της θέσης του. Εκατομμύρια ευρώ που κάποιοι καρπώθηκαν για απαλλοτριώσεις εκτάσεων.
Μια βουλευτής που αναζητά την άκρη στο νήμα της περίεργης υπόθεσης δέχεται απειλές για τη ζωή της. Κατασκευαστικός όμιλος Έλληνα μεγιστάνα αναλαμβάνει τμήμα της κατασκευής του έργου που, όταν ολοκληρωθεί, – χωρίς δική του υπαιτιότητα – δεν θα θυμίζει σε τίποτα αεροδρόμιο.

Όχι δεν πρόκειται για αστυνομικό μυθιστόρημα, αλλά για πραγματικά γεγονότα που συνθέτουν την αμαρτωλή ιστορία του υπό κατασκευή νέου αεροδρομίου της Πάρου. Ένα σύγχρονο «γεφύρι της Άρτας» που πάνω του κτίζονται πολιτικές καριέρες και επιχειρηματικά κέρδη.

Καταρχάς όταν μιλάμε για το υπό κατασκευή αεροδρόμιο της Πάρου, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι σε αυτή τη φάση μιλάμε για τη δημιουργία μόνο ενός αεροδιαδρόμου στη μέση του νησιού (ΠΟΥ;;), ο οποίος δεν θα πλαισιώνεται ούτε από βοηθητικές κτιριακές εγκαταστάσεις, ούτε από αεροσταθμό, ούτε από πύργο ελέγχου! Δηλαδή δεν πρόκειται για αεροδρόμιο, αλλά ένα κομμάτι σηματοδοτημένης ασφάλτου, μήκους 1.400 μέτρων!! Η αρχική έγκριση κατασκευής αυτού του πραγματικά μοναδικού δημιουργήματος φέρει την υπογραφή του Παριανού πρώην υπουργού Γ. Ραγκούση, που πρόλαβε να εγκρίνει τις σχετικές μελέτες λίγες ώρες πριν την κατάρρευση της κυβέρνησης του Γ. Παπανδρέου.


Σήμερα το έργο προχωρά με την έγκριση του πρωθυπουργού της συγκυβέρνησης και του «successstory» κ. Αντώνη Σαμαρά...
Το συγκεκριμένο έργο, έχει έντονη την οσμή του σκανδάλου και αυτή η οσμή γίνεται μπόχα, όταν τον προηγούμενο μήνα η βουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων κ. Ραχήλ Μακρή, που τον Αύγουστο έφερε το θέμα στη Βουλή, κατήγγειλε ότι δέχτηκε απειλές για τη ζωή της από τον Πρόεδρο των Ξενοδόχων της Πάρου Γ. Μπαφίτη! Όπως καταγγέλλει η ίδια η βουλευτής, ο πρόεδρος των ξενοδόχων, γνωστός για τα νεοδημοκρατικά του αισθήματα, την ιδιαίτερη σχέση με τον κ. Σαμαρά (ο αδερφός του είναι κουμπάρος του πρωθυπουργού) και μια ομολογουμένως περίεργη αντίληψη περί ανάπτυξης, τηλεφωνεί στην κ. Μακρή και προκλητικά την απειλεί: «Τόλμησε να κάνεις τέτοια ερώτηση και μετά δοκίμασε να πατήσεις το πόδι σου στην Πάρο. Θα σε σκοτώσω!». Η βουλευτής των ΑΝΕΛΛ, μεταξύ άλλων ρωτούσε τους αρμόδιους υπουργούς: Γιατί κατασκευάζεται τμηματικά το αεροδρόμιο. Γιατί δεν αναβαθμίστηκε το ήδη υπάρχον αλλά προχώρησε η κατασκευή νέου. Εάν υπάρχουν γεωτεχνικές μελέτες και εάν αληθεύει ότι ο αγωγός ομβρίων που κατασκευάζεται θα καταλήγει στη θάλασσα. Τα σχέδια για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου της Πάρου, χρονολογούνται από τις αρχές του 1990 επί κυβέρνησης Κ. Μητσοτάκη. Ωστόσο, η πρώτη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έγινε το 1995 αφορούσε την κατασκευή αεροδρομίου στη θέση «Μάγγανο» της Πάρου και προέβλεπε αεροδιάδρομο μήκος 2000 μέτρων. Το 1997 με κοινή απόφαση των τότε υπουργών ΠΕΧΩΔΕ (Β. Παπανδρέου), Μεταφορών και Επικοινωνιών (Χ. Βερελή), Πολιτισμού (Ε. Βενιζέλου) και του υφυπουργού Γεωργίας (Ε. Αργύρη) εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι. Ωστόσο, το 1998 έγινε ανάκληση των συγκεκριμένων αποφάσεων από τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και Μεταφορών Αν. Μαντέλη που πάγωσαν το έργο, υποστηρίζοντας ότι χρειάζεται ένα πιο ολοκληρωμένο σχέδιο για τις λιμενικές και αεροπορικές υποδομές στο Αιγαίο. Λίγους μήνες πριν από τις εθνικές εκλογές του 2000, ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης επισκέπτεται την Πάρο και ανακοινώνει (προεκλογικά) την κατασκευή του αεροδρομίου. Το 2002 τα ίδια υπουργεία εγκρίνουν νέα περιβαλλοντική μελέτη. Για τα επόμενα οκτώ χρόνια το έργο μένει στις «ελληνικές καλένδες». Το 2010 το δημόσιο κηρύσσει διαδικασίες αναγκαστικής απαλλοτρίωσης κτημάτων προκειμένου να προχωρήσει η κατασκευή του αεροδρομίου. Η Ελλάδα μπαίνει στο μνημόνιο και τα πάντα μπαίνουν στο γύψο. Ωστόσο ορισμένοι κάτοικοι του νησιού αρχίζουν να εισπράττουν παχυλές αποζημιώσεις για την απαλλοτρίωση των κτημάτων τους... Τελικά το «σωτήριον» έτος 2011, ο Γ. Ραγκούσης από τη θέση του υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, μία μόλις μέρα πριν πέσει η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου, υπογράφει με συνοπτικές διαδικασίες τις περιβαλλοντικές μελέτες (αριθμός πρωτόδικης απόφασης «197972/07-4-2011»), εγκρίνει την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και ταυτόχρονα κονδύλι ύψους 23.250.000 ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προκειμένου να δημοπρατηθεί το έργο κατασκευής του «Νέου Πεδίου Ελιγμών Κρατικού Αερολιμένα Πάρου». ». Με την τελικη απόφαση με αριθμό «1245/α/23/07-11-2011», ο Γ. Ραγκούσης εγκρίνει την κατασκευή του αεροδιαδρόμου –και μόνον αυτού – καθώς και εργασίες για τη βελτίωση του υφιστάμενου αεροδρομίου. Την ίδια μέρα εγκρίθηκε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και η τεχνική μελέτη για το «Νέο Πεδίο Ελιγµών Κρατικού Αερολιµένα Πάρου»! Φυσικά ο Γ. Ραγκούσης, γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα, ότι δεν πρόκειται για την κατασκευή αεροδρομίου αλλά μόνο του αεροδιαδρόμου! Όμως ο Παριανός πολιτευτής παίζει το τελευταίο πολιτικό χαρτί του, γιατί γνωρίζει ότι με την πτώση της κυβέρνησης, ο ίδιος θα χαθεί από την κεντρική πολιτική σκηνή και ουσιαστικά προετοιμάζει το έδαφος για την επιστροφή του στην Πάρο, εκεί από όπου ξεκίνησε ως Δήμαρχος, πριν γίνει ο επιστήθιος άνθρωπος του Γ. Παπανδρέου. Φυσικά την κίνηση Ραγκούση, αγκάλιασε ο σημερινός Δήμαρχος της Πάρου κ. Χρ. Βλαχογιάννης, που φιλοδοξεί να επανεκλεγεί καθώς και πλήθος επιχειρηματιών του νησιού που αιθεροβατούν πιστεύοντας ότι θα κατασκευαστεί αεροδρόμιο που θα φέρει την ανάπτυξη και τον τουρισμό. Προφανώς ευνοημένες είναι και κάποιες οικογένειες του νησιού, οι οποίες σε μια εποχή που στην Ελλάδα δεν πουλιέται ούτε κοτέτσι, θα εισπράξουν παχυλές αποζημιώσεις εκατομμυρίων ευρώ από τις «αναγκαστικές απαλλοτριώσεις» των κτημάτων στην περιοχή του υπό κατασκευή αεροδιαδρόμου. Ταυτόχρονα οι υπογραφές Ραγκούση, άνοιξαν το δρόμο στην κυβέρνηση Σαμαρά να προχωρήσει στην ανάθεση της κατασκευής του αεροδιαδρόμου στην κατασκευαστική εταιρεία του κ. Σωκράτη Κόκκαλη. Συγκεκριμένα στις 7/09/2012 , μόλις δυο μήνες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από την τρικομματική κυβέρνηση, με πρωθυπουργική εντολή υπογράφεται μεταξύ της εταιρείας ΠΡΙΣΜΑ ΔΟΜΗ ΑΤΕ, θυγατρικής της INTRAKAT, και του Υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων η σύμβαση για το έργο «Νέο Πεδίο Ελιγμών Κρατικού Αεροιλιμένα Πάρου». Το ποσό της σύμβασης, σύμφωνα με την εταιρεία «ανέρχεται σε 15,3 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ» και οι εργασίες περιλαμβάνουν την κατασκευή: διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών μήκους 1.400μ και πλάτους 30μ, δύο συνδετήριων τροχοδρόμων, δαπέδου στάθμευσης Αεροσκαφών, περιμετρικής οδού, χώρου εφοδίων, τεχνικών έργων αποστράγγισης και φωτισμού Από τα 23,5 εκατομμύρια ευρώ που ενέκρινε αρχικά ο κ. Ραγκούσης τουλάχιστον τα 15,3 θα πάνε στην εταιρεία του κ. Κόκκαλη, ενώ περίπου 8 με 10 εκατ. έχουν δοθεί ή θα δοθούν για απαλλοτριώσεις. Τα λεφτά λοιπόν τελείωσαν και όταν το έργο αποπερατωθεί στην Πάρο θα υπάρχει ένας «υπερσύγχρονος αεροδιάδρομος» αλλά οι πτήσεις θα συνεχίσουν να γίνονται από το υπάρχον αεροδρόμιο! Βάση των διεθνών κανονισμών, για να υπάρξει νέο αεροδρόμιο που θα λειτουργεί χρειάζονται επιπλέον κτίριο αεροσταθμού, πύργος ελέγχου, πυροσβεστικός σταθμός και αυτοκινητόδρομος πρόσβασης στο νέο αερολιμένα. Χρειάζονται δηλαδή αρκετά επιπλέον εκατομμύρια ευρώ, που - σύμφωνα με πληροφορίες - δεν υπάρχουν! Επιπλέον ο νέος αεροδιάδρομος έχει μήκος μόλις 1.400 μέτρων και σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς δεν μπορεί να δεχτεί πτήσεις τσάρτερ, αφού γι' αυτές προβλέπεται ελάχιστο μήκος αεροδιαδρόμου 2 χιλιομέτρων! Με άλλα λόγια, οι ανάγκες του νησιού θα μπορούσαν απλά να καλυφθούν (με πολύ λιγότερα χρήματα) με την επέκταση και ανακαίνιση του υπάρχοντος αεροδρομίου ή με την ολοκληρωμένη κατασκευή ενός σύγχρονου αεροδρομίου και όχι φυσικά με την κατασκευή ενός διαδρόμου, ο οποίος μάλλον θα έχει την τύχη τόσων ημιτελών δημόσιων έργων που «σαπίζουν» σε διάφορα σημεία της χώρας. Γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι το συγκεκριμένο έργο δεν υπηρετεί καμιά περαιτέρω ανάπτυξη του νησιού, αλλά συγκεκριμένα πολιτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα.

http://unfollow.com.gr/