ΔΕΙΤΕ ΤΟ BINTEO ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΗΣ Κας ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΟΑΕΕ (ΑΡ.ΠΡ.300 ΗΜ.25/11/13)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά):
Εισερχόμαστε τώρα στη με αριθμό
300/25-11-2013 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού
Κοζάνης των Ανεξαρτήτων Ελλήνων κυρίας
Ραχήλ Μακρή προς τον Υπουργό Εργασίας,
Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας,
σχετικά με τις ρυθμίσεις οφειλών για
τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες της
Δυτικής Μακεδονίας.
Έχετε το λόγο, κυρία συνάδελφε.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, σύμφωνα με καταγγελίες
ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ, ο Οργανισμός
δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές
δυνατότητες του εμπορικού κόσμου αλλά
και των ασφαλισμένων για να αποπληρώσουν
τις εισφορές τους με δεδομένη την παρούσα
οικονομική κατάσταση.
Αποτέλεσμα της πραγματικής αδυναμίας
αποπληρωμής των εισφορών αυτών είναι
η απώλεια πολύτιμων εσόδων από τον
ασφαλιστικό φορέα. Παράλληλα, οι
ασφαλισμένοι στερούνται ιατροφαρμακευτικής
κάλυψης και δυνατότητας έκδοσης
ασφαλιστικής ενημερότητας, καθώς τα
έσοδά τους σε πολλές περιπτώσεις δεν
φθάνουν για τις τρέχουσες οφειλές, πόσο
μάλλον για τις ληξιπρόθεσμες.
Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες της
Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και ολόκληρης
της χώρας, παρόλο που ήθελαν να ενταχθούν
στην υποτιθέμενη ευνοϊκή ρύθμιση
οφειλών, στερήθηκαν τη δυνατότητα, λόγω
της απαίτησης προκαταβολής των εισφορών
του 2013.
Καθημερινά καθίσταμαι αποδέκτης
δυσαρέσκειας και καταγγελιών για το
μεγάλο πλήθος των απαιτούμενων
δικαιολογητικών για την υπαγωγή στη
ρύθμιση, καθώς και των προβλημάτων που
αντιμετωπίζουν όσοι πληρώνουν τις
τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές και
εξοφλούν τις δόσεις των ληξιπρόθεσμων.
Στις περιπτώσεις αυτών παρέχεται
ασφαλιστική ενημερότητα μόνο για ένα
μήνα, με αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι να
αναγκάζονται να μεταβαίνουν στα κατά
τόπους γραφεία του ΟΑΕΕ κάθε μήνα για
σαράντα οκτώ συνεχόμενους μήνες.
(AT)
(LA)
Το πρόβλημα είναι εντονότερο στην
επαρχία όπου συνήθως οι αποστάσεις από
τα γραφεία του ασφαλιστικού οργανισμού
είναι μεγάλες, γεγονός που επιβαρύνει
και σε χρόνο και σε χρήμα τους ασφαλισμένους.
Κατόπιν των ανωτέρω, σας ερωτώ εάν θα
αναλάβετε νομοθετική πρωτοβουλία
πραγματικών ευνοϊκών ρυθμίσεων,
προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα να
συμμετάσχουν σε αυτήν και επιχειρήσεις
οι οποίες έχουν εκπέσει των υφιστάμενων
διακανονισμών και αν προτίθεστε να
αυξήσετε των αριθμό των δόσεων παρέχοντας
τη δυνατότητα μερικής ή ολικής αναστολής
της υποχρέωσης καταβολής των τρεχουσών
ασφαλιστικών εισφορών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία
Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε,
κυρία συνάδελφε.
Στην ερώτησή σας θα απαντήσει ο Υφυπουργός
κ. Κεγκέρογλου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός
Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και
Πρόνοιας): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κυρία συνάδελφε, θέτετε ένα θέμα το
οποίο ίσως είναι το πρώτο σε σχέση με
τους μικρούς επαγγελματίες και τις
μικρές επιχειρήσεις. Αφορά όλη τη χώρα,
αν και εσείς επικεντρώνεστε στην περιοχή
την οποία εκπροσωπείτε.
Πράγματι, η ρύθμιση η οποία ψηφίστηκε
–νομίζω- τον Απρίλιο του 2013, προβλέπει
συγκεκριμένα σαράντα οκτώ δόσεις και
προέβλεπε την προκαταβολική πληρωμή
των ληξιπρόθεσμων του 2013. Έτσι, θα
μπορούσε κάποιος να τη χαρακτηρίσει
λιγότερο ευνοϊκή σε σχέση με τις
προϋπάρχουσες.
Το θέμα το έχω μελετήσει πάρα πολύ, το
είχα θέσει και εγώ και το αντιμετωπίζω
τώρα. Υπάρχει μία αντίφαση: Αυτοί που
αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο πρόβλημα με
τις σαράντα οκτώ δόσεις είναι αυτοί που
οφείλουν από πέντε χρόνια και πάνω, που
έχουν οφειλές 40.000 ευρώ, 50.000 ευρώ ή 60.000
ευρώ. Δηλαδή, είναι αυτοί που είχαν τη
δυνατότητα να μπουν στην προηγούμενη
ρύθμιση -η οποία χαρακτηρίζεται
ευνοϊκότερη- ή σε προηγούμενες, μιας κι
υπήρξαν ρυθμίσεις προηγούμενες ακόμα
και στο ΙΚΑ, με εκατόν είκοσι πέντε ή με
ενενήντα έξι δόσεις. Δεν τις αξιοποίησαν.
Και αν τις αξιοποίησαν ορισμένοι από
αυτούς, δεν τις τήρησαν είτε για
πραγματικούς λόγους είτε για λόγους
αμέλειας.
Φτάσαμε, λοιπόν, τον Απρίλιο στη ψήφιση
του νόμου που αφορά τις σαράντα οκτώ
δόσεις και την προκαταβολή των
ληξιπρόθεσμων οφειλών του 2013 και πράγματι
δεν υπήρξε η αναμενόμενη ανταπόκριση,
λόγω των δυσκολιών που υπήρξαν αλλά και
γιατί ως συνήθως αναμένουμε μια καλύτερη
ρύθμιση στην οποία θα ενταχθούμε.
Το πλαίσιο είναι λίγο διαφορετικό τώρα,
γιατί προχωρήσαμε σε μια προσαρμογή
της ρύθμισης χωρίς να αλλάξουμε των
αριθμό των δόσεων, βάζοντας και τις
ληξιπρόθεσμες οφειλές του 2013 στην πάγια
ρύθμιση, ούτως ώστε να μπορέσει να
ανταποκριθεί ακόμα περισσότερος κόσμος.
Και υπήρξε ανταπόκριση περισσότερου
κόσμου. Βέβαια, δεν είναι αυτός ο οποίος
οφείλει να είναι στο σύνολό του. Θα σας
πω όμως ένα νούμερο: Ενώ είχαν ενταχθεί
μέχρι τον Αύγουστο δεκαπέντε χιλιάδες
άνθρωποι, τον αμέσως επόμενο μήνα νομίζω
ότι αυτό το νούμερο έγινε εικοσιπέντε
χιλιάδες μόνο και μόνο λόγω της προσαρμογής
που έγινε.
Άρα, η αντιμετώπιση των προβλημάτων που
υπάρχουν -και όχι τόσο του αριθμού των
δόσεων- μπορεί να βοηθήσει στο να δώσουμε
τη δυνατότητα να ενταχθούν περισσότεροι.
Στη δευτερολογία μου θα αναφερθώ σε
δύο- τρεις κινήσεις που έχουν να κάνουν
με τη βελτίωση των όρων και των προϋποθέσεων
για να μπορέσει να ενταχθεί περισσότερος
κόσμος από αυτούς που οφείλουν.
Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία
Κόλλια-Τσαρουχά): Σας ευχαριστούμε.
Κυρία συνάδελφε, μπορείτε να δευτερολογήσετε.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ: Κύριε Υπουργέ, σας
ευχαριστώ για την απάντηση. Γνωρίζω την
ευαισθησία που σας διακατέχει στα θέματα
αυτά και ότι κάνετε μια μεγάλη προσπάθεια.
Ωστόσο, οφείλω να σας πω τουλάχιστον
για τη Δυτική Μακεδονία που εκπροσωπώ
και για το Νομό Κοζάνης ότι, όπως
γνωρίζετε, έχει χτυπηθεί βάναυσα την
τελευταία πενταετία από την ανεργία.
Γνωρίζετε και εσείς ότι η ανεργία
–τουλάχιστον στους νέους- αγγίζει το
ιλιγγιώδες ποσοστό του 72%. Ένας από τους
κλάδους που έχει πληγεί περισσότερο
είναι οι επιχειρήσεις και οι επιτηδευματίες,
ως αποτέλεσμα τόσο των φόρων όσο και
της μείωσης της αγοραστικής δύναμης
των καταναλωτών.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι οι επιχειρήσεις
αδυνατούν πλέον να αποπληρώσουν τις
υποχρεώσεις τους προς το ΟΑΕΕ, ο οποίος
πλέον αποτελεί τροχοπέδη όχι μόνο για
κάθε νέο επιχειρηματικό εγχείρημα αλλά
και για τις παλαιές επιχειρήσεις που
οι περισσότερες κλείνουν.
(PS)
(MA)
Τα «λουκέτα» σε όλο το Νομό είναι πάρα
πολλά. Σε ιστορικά, δηλαδή, δεδομένα δεν
υπήρχε αυτό στο παρελθόν. Δεν είχε
εμφανιστεί το φαινόμενο των «λουκέτων»
και για τις παλιές επιχειρήσεις, που οι
περισσότερες κλείνουν, γιατί πραγματικά
οι απαιτήσεις είναι παράλογες και
εξωπραγματικές, ενώ την ίδια στιγμή οι
υπηρεσίες τις οποίες απολαμβάνουν είναι
μηδενικές ειδικά στην ιατροφαρμακευτική
περίθαλψη -για την οποία θα ήθελα να που
πείτε αν είστε έτοιμος- αλλά και σε
επίπεδο συντάξεων που οι αποδοχές είναι
εξαιρετικά περιορισμένες.
Το σημερινό καθεστώς διακανονισμών
είναι απαράδεκτο, γι’ αυτό χρειάζεται
να το τροποποιήσετε -βέβαια, βλέπω ότι
προτίθεστε και ότι κάνετε βήματα προς
αυτήν την κατεύθυνση- αφού όπως
καταγγέλλουν και οι ασφαλισμένοι και
της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και όλης
της χώρας είναι πραγματικά απαγορευτική
σε αυτούς η εξόφληση των τόσο μεγάλων
δόσεων στις παρούσες οικονομικές
καταστάσεις. Μάλιστα, υπάρχουν και
δημοσιεύματα τα οποία αναφέρουν ότι
από τους 370.000 που έχουν ληξιπρόθεσμες
οφειλές άνω των 5.000 ευρώ πήγαν για ρύθμιση
μόνο οι 28.500.
Εκτός, λοιπόν, της αδυναμίας του Οργανισμού
να παρέχει πλήρη ιατροφαρμακευτική
κάλυψη, σε πολλές των περιπτώσεων οι
ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ έχουν και άλλο
ένα μειονέκτημα σε σχέση με όλους τους
άλλους εργαζόμενους των υπολοίπων
ασφαλιστικών ταμείων. Λόγω της αδυναμίας
της πληρωμής των ασφαλιστικών τους
εισφορών χάνουν το δικαίωμα της
ιατροφαρμακευτικής τους περίθαλψης
από τον ΟΑΕΕ. Η δυνατότητα θεώρησης του
βιβλιαρίου υγείας τους ανακτάται μόνο
αν κάποιος προβεί σε ρύθμιση της οφειλής
τους και βέβαια για όσο χρονικό διάστημα
είναι συνεπείς σε αυτήν.
Δυστυχώς, όμως, μεγάλο μέρος των
ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ αδυνατεί να
καταβάλλει εμπρόθεσμα τις υποχρεώσεις
του, με αποτέλεσμα να παραμένει
ανασφάλιστο, χωρίς την ιατροφαρμακευτική
περίθαλψη. Το χειρότερο, δε, είναι ότι
αυτοί οι άνθρωποι στο ειδοποιητήριο
καταβολής ασφαλίστρων, που συνεχίζουν
να παραλαμβάνουν κάθε δίμηνο από τον
ΟΑΕΕ, χρεώνονται για παροχές υγείας που
δεν μπορούν να λάβουν, αλλά που κάποια
στιγμή θα πρέπει να πληρώσουν. Και δεν
φτάνει μόνο αυτό, αλλά 250.000 ασφαλισμένοι
κινδυνεύουν με μέτρα αναγκαστικής
είσπραξης.
Κύριε Υπουργέ, είναι απαραίτητο να
αναλάβετε την πρωτοβουλία για την μείωση
των ασφαλίστρων σε ανάλογα επίπεδα με
την οικονομική συγκυρία, να διαμορφώσετε
νέους ευνοϊκούς όρους διακανονισμών,
προσιτούς σε όλους τους ασφαλισμένους,
να εξορθολογίσετε την ιατροφαρμακευτική
κάλυψη και να την παρέχετε με αξιοπιστία
στους ασφαλισμένους, ακόμη και σε αυτούς
που δεν δύνανται στη συγκεκριμένη
περίοδο να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις,
και να συμπεριφερθείτε στον ασφαλισμένο
ως συνεργάτη του κράτους και όχι ως
υπόδουλο που έχει μόνο υποχρεώσεις και
όχι δικαιώματα.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά):
Ευχαριστούμε, κυρία Μακρή.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός
Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και
Πρόνοιας): Στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών
για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων,
προκειμένου να δώσουμε την ευκαιρία σε
περισσότερους οφειλέτες να ενταχθούν
στη ρύθμιση εργαζόμαστε ούτως ή άλλως
ακούγοντας και τις προτάσεις των
Βουλευτών, αλλά και των εκπροσώπων των
επαγγελματιών όλου του χώρου των μικρών
και πολύ μικρών επιχειρήσεων που
αντιμετωπίζουν προβλήματα. Δεν είναι,
όμως, απεριόριστες οι δυνατότητες.
Θα πρέπει να πούμε ότι υπάρχει πρόβλημα
με τη γραφειοκρατία που έχει να κάνει
με την ένταξη -το είπατε πολύ σωστά- όσων
οφείλουν πάνω από 5.000 ευρώ, διότι τους
ζητούν διάφορα έγγραφα, και έχει υπάρξει
πολιτική απόφαση από τον Υπουργό πρώτον,
να φύγει η φορολογική ενημερότητα για
τα 5.000 έως 10.000 τουλάχιστον των οφειλών.
Το δεύτερο έχει να κάνει με το πλήθος
των δικαιολογητικών που τους ζητούν,
τα οποία δεν θα υπάρχουν.
Με λίγα λόγια η απόφαση του Υπουργού
είναι οι προϋποθέσεις για οφειλές μέχρι
5.000 ευρώ να ισχύσουν και μέχρι τις 10.000
ευρώ ούτως ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα
ένταξης σε μεγαλύτερη γκάμα. Είναι πολύ
μεγάλος ο αριθμός αυτών που οφείλουν
μέχρι 10.000 ευρώ.
Η δεύτερη πρωτοβουλία είναι ότι θα
γίνεται μηνιαία καταβολή των εισφορών
από τον καινούργιο χρόνο -δεν ξέρω αν
θα εφαρμοστεί από το πρώτο δίμηνο- ούτως
ώστε να μην έχουμε ανά δίμηνο ένα ύψος
της τάξης 650, 700, 800 ευρώ, αλλά η καταβολή
θα γίνεται κάθε μήνα, κάτι που θα είναι
περισσότερο αντιμετωπίσιμο και μπορεί
να βοηθάει και στη διαχείριση των
χρημάτων του ίδιου του επαγγελματία.
Βεβαίως, να πούμε ότι επεκτείνεται με
τη ρύθμιση η μείωση κατά δύο κλιμάκια
των ασφαλιστικών εισφορών ούτως ώστε
αυτοί οι οποίοι, παραδείγματος χάρη,
έχουν ενάμισι με δύο χρόνια οφειλές,
που βγαίνει η δόση τους γύρω στα 200 ευρώ,
με τη μείωση των κλιμακίων ουσιαστικά
να πληρώνουν το ύψος των τρεχουσών
εισφορών.
(XS)
(PS)
Θα ήταν για όλους, νομίζω, καλό να
μπορούσαμε να μειώσουμε τις εισφορές
πάρα πολύ και ταυτόχρονα να διατηρήσουμε
και το ύψος των συντάξεων και το ύψος
των παροχών. Όμως, η εξίσωση αυτή είναι
πάρα πολύ δύσκολη. Δεν μπορεί να
πραγματοποιηθεί. Γι’ αυτό η προσπάθεια
είναι και να διευκολυνθούν, ούτως ώστε
να μπορέσουν να ενταχθούν. Άλλωστε, αν
δεν προχωρήσουν, προβλέπεται η διαδικασία
του ΚΕΑΟ και πρέπει να το κάνουν. Δηλαδή
μέχρι τέλος του χρόνου, εν πάση περιπτώσει
το αμέσως επόμενο διάστημα και με τις
βελτιώσεις οι οποίες θα γίνουν με το
νομοσχέδιο, θα πρέπει να υπάρξει αυτή
η προσφυγή στη ρύθμιση, για να μην έχουν
και άλλες επιπτώσεις.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι
λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου
Υφυπουργού)
Βεβαίως, πρέπει να δούμε την ενίσχυση
του Ασφαλιστικού Ταμείου με άλλες
πρωτοβουλίες, οι οποίες είναι στο
νομοσχέδιο ή θα ενταχθούν, για να έχουμε
περισσότερα περιθώρια ευκαιριών γι’
αυτούς τους ανθρώπους. Όμως, ο βασικός
άξονας παραμένει η βιωσιμότητα του
Ταμείου κι εκεί θα κινηθούμε, με βάση
την προτεραιότητα στην είσπραξη των
ληξιπρόθεσμων και στην αντιμετώπιση
των προβλημάτων.
Το άλλο θέμα που θέτετε με την
ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ιδιαίτερα
για τους επαγγελματίες είναι πάρα πολύ
σοβαρό, με την έννοια ότι οι άλλες ομάδες
που έχουν να κάνουν με τους εργαζόμενους,
έχουν έναν τρόπο αντιμετώπισης με
διευκολύνσεις οι οποίες γίνονται είτε
με τη μείωση των απαραίτητων ενσήμων
στα πενήντα είτε με την ιατροφαρμακευτική
κάλυψη των μέχρι 29 ετών ανέργων. Υπάρχει
πρόνοια. Εκεί που δεν υπάρχει πρόνοια
είναι για τους ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ.
Χωρίς να δημιουργείται αντικίνητρο για
την πληρωμή, όσων τουλάχιστον έχουν τη
δυνατότητα, των οφειλομένων, θα πρέπει
να υπάρξει αντιμετώπιση. Θα έχουμε ίσως
την ευκαιρία τις επόμενες μέρες να
ενημερώσουμε για την αντιμετώπιση
κυρίως των ανθρώπων που βρίσκεται σε
κίνδυνο η ζωή τους από δυσίατες ή ανίατες
ασθένειες ή ακόμα και για την εγκυμοσύνη,
για το πώς αντιμετωπίζουμε την κατάσταση.
Αυτά θα τα έχουμε τις επόμενες ημέρες.
Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν προχωρούμε
και δεν δικαιούμαστε να προχωρήσουμε
σε ρύθμιση η οποία θα λέει «μην πληρώνεις
και θα έχεις πλήρη κάλυψη», αλλά θα είναι
με προϋποθέσεις.
Αυτό βεβαίως που συνεχίζει να υπάρχει
είναι η αντινομία ότι εκ των υστέρων
εισπράττονται και είναι απαιτητές έτσι
κι αλλιώς οι εισφορές, ενώ δεν έχεις
κάλυψη την ώρα που δεν έχεις ενταχθεί
σε ρύθμιση. Αυτό, όμως, είναι ένα θέμα
το οποίο είναι δύσκολο να λυθεί. Δεν
μπορεί να υπάρξει ευκολία στη λύση αυτού
του θέματος. Γι’ αυτό αν βελτιώσουμε
τις ρυθμίσεις και εντάσσονται στη
ρύθμιση περισσότεροι άνθρωποι, μικραίνει
το πρόβλημα με τη ρύθμιση. Πιθανόν αυτή
η ασφάλιση, που λέτε, για ένα μήνα να
πρέπει να γίνει και δύο και τρεις και
τέσσερις. Όμως, αν δεν ενταχθεί στη
ρύθμιση, δεν μπορεί να λυθεί το θέμα στο
ευρύ μέγεθός του.
Δεν μιλάω τώρα για τις περιπτώσεις που
σας είπα, όταν είναι σε κίνδυνο η ζωή
του κ.λπ.. Αυτό είναι άλλο θέμα και οφείλει
ούτως ή άλλως η Πολιτεία και για τους
ανασφάλιστους και για όλες τις κατηγορίες
των πολιτών να μεριμνά. Όμως, το οικονομικό
είναι πάρα πολύ σοβαρό και θα πρέπει να
το δούμε γιατί δεν υπάρχουν περιθώρια
αντοχής ούτε του ΕΟΠΥΥ, ούτε των
νοσοκομείων, ούτε κανενός. Όμως, πρόνοια
πρέπει να υπάρχει.
Ευχαριστώ.