23/7/14

Στον εισαγγελέα οι αποκαλύψεις του Hot Doc για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας

Του Μάριου Αραβαντινού
Νέα ερώτηση για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία μαζί με όλα τα στοιχεία εστάλη στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου προκειμένου να διερευνήσει όσα το Hot Doc και το koutipandoras.gr έχουν αποκαλύψει τους τελευταίους μήνες, κατέθεσε η βουλευτής των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Ραχήλ Μακρή.
Πρόκειται για την πέμπτη
κατά σειρά ερώτηση που κατατίθεται μετά από εκείνες της κυβερνητικής βουλευτή Τάνιας Ιακωβίδου, των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Θανάση Πετράκου και Ευγενίας Ουζουνίδου, του εκπροσώπου Τύπου των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Τέρενς Κουίκ και της βουλευτή της ΔΗΜΑΡ Ασημίνας Ξηροτύρη, καμιά από τις οποίες δεν έχει απαντηθεί μέχρι σήμερα από τους αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Κυριάκο Μητσοτάκη.
Γνωστά τα προβλήματα, κωφεύουν οι αρμόδιοι
Οι παθογένειες της ΥΠΑ δεν είναι σημερινό φαινόμενο, αλλά γνωστό στους αρμοδίους ήδη από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας, όταν η Ελλάδα υποβαθμίστηκε για πρώτη φορά από τους διεθνείς οργανισμούς ασφάλειας των πτήσεων. Δεκατέσσερα χρόνια μετά όμως, τα προβλήματα της Υπηρεσίας συνεχίζουν να διογκώνονται λαμβάνοντας πια ανησυχητικές διαστάσεις, ενώ οι τα αρμόδια υπουργεία κωφεύουν προκλητικά.
Το μείζον πρόβλημα της ΥΠΑ δεν είναι άλλο από την έλλειψη καταλλήλως καταρτισμένου προσωπικού για την επιθεώρηση των αεροσκαφών που προσγειώνονται στην Ελλάδα, με την Υπηρεσία να λειτουργεί όπως καταγγέλλεται με αναρμόδιους υπαλλήλους με όποιους κινδύνους μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την ασφάλεια των πτήσεων. Αυτό άλλωστε είχε παραδεχθεί ήδη από το καλοκαίρι του 2005, όπως ανέφερε ρεπορτάζ του Γιάννη Συμεωνίδη στο koutipandoras.gr, ο τότε διοικητής της ΥΠΑ και νυν υπουργός Επικρατείας Δημήτρης Σταμάτης, ο οποίος καλούμενος σε εξηγήσεις από τον τότε αντεισαγγελέα Εφετών Αθηνών, Χρήστο Μαρκογιαννάκη μετά από αναφορά που είχαν καταθέσει σε βάρος του τρεις υπάλληλοι της Υπηρεσίας έκανε λόγο για επιθεωρητές χωρίς τα απαραίτητα προσόντα που εργάζονταν στην Υπηρεσία όταν αυτή είχε υποβαθμιστεί και παρέμειναν και μετά «παρά τις όποιες παρεμβάσεις που μάλλον έγιναν για να εξυπηρετηθούν αυτοί και όχι για να αναβαθμιστεί η χώρα».
Η κατάσταση αυτή ξεπέρασε κάθε όριο, όταν το περασμένο φθινόπωρο ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έθεσε σε διαθεσιμότητα 249 πρώην υπαλλήλους της Ολυμπιακής Αεροπορίας, οι οποίοι ήταν, στην πλειονότητά τους, επιφορτισμένοι με το έργο του ελέγχου των αεροπλάνων, διέθεταν πολυετή εμπειρία στο αντικείμενο και είχαν αποσπαστεί στην ΥΠΑ γι’ αυτόν τον σκοπό.
Η απομάκρυνσή τους, σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα προβλήματα της ΥΠΑ, η οποία πρόσφατα υποβαθμίστηκε από την Κίνα και την Ινδία, με την πρώτη μάλιστα να αρνείται, όπως έχει αποκαλύψει το koutipandoras.gr να προσλαμβάνει έλληνες πιλότους λόγω της χαμηλής αξιολόγησης της ΥΠΑ από τον Διεθνή Οργανισμό Ασφάλειας Πτήσεων (ICAO), αποτελούν βόμβα στα θεμέλια της Υπηρεσίας και μάλιστα εντός τουριστικής περιόδου. Κι όλα αυτά τη στιγμή που στέλεχος του υπουργείου Μεταφορών έχει παραδεχθεί στο Hot Doc ότι έγινε λάθος κατά την αξιολόγηση των 249 υπαλλήλων που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα.
Η προκλητική έλλειψη ενδιαφέροντος της κυβέρνησης για τα προβλήματα της ΥΠΑ επιβεβαιώθηκε με τον πλέον ανάγλυφο τρόπο, όταν πριν από λίγες ημέρες αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ οι μετατάξεις περίπου 40 πρώην υπαλλήλων της Ολυμπιακής που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα από την ΥΠΑ, οι οποίοι κατόπιν αξιολόγησης θα εργαστούν σε Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών και σε θέσεις γραμματειακής υποστήριξης σε δικαστήρια και εισαγγελίες. Θα συνεχίσουν εν ολίγοις να πληρώνονται από το Δημόσιο που πριν από μερικούς μήνες τους έθεσε σε διαθεσιμότητα, όχι όμως σε υπηρεσία το έργο της οποίας γνωρίζουν καλύτερα απ’ τον καθένα, αλλά σε άσχετες με το αντικείμενό τους θέσεις.
Έκθετοι Χρυσοχοΐδης και Μητσοτάκης
Στο μεταξύ επίθεση κατά των Κυριάκου Μητσοτάκη και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, εξαπέλυσε τις προηγούμενες ημέρες για το ίδιο θέμα ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Πετράκος, ο οποίος κάλεσε τους δύο υπουργούς να τοποθετηθούν επί του θέματος.
«Καταργήθηκαν ως μη αναγκαίες 249 θέσεις ιπταμένων χειριστών και μηχανικών αεροσκαφών με υπουργική απόφαση που έρχεται σε αντίθεση με την απόφαση του πενταμελούς Υπηρεσιακού Συμβουλίου της 10ης και 11ης Αυγούστου του 2011, σύμφωνα με την οποία δεν πλεονάζει προσωπικό από μηχανικούς αεροσκαφών», ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επικαλούμενος τις αποκαλύψεις του Hot Doc και επεσήμανε: «η κίνηση αυτή είναι πέρα από κάθε λογική, δεδομένου του ότι το έργο των υπαλλήλων αυτών αποτελούσε σημαντικότατο κρίκο στην αλυσίδα του ελέγχου και της ασφάλειας πτήσεων. Η απόφαση για την απομάκρυνση των επιφορτισμένων με την επιθεώρηση αεροσκαφών 249 εργαζόμενων στην ΥΠΑ, πρώην υπαλλήλων της Ολυμπιακής, θέτει υπό αμφισβήτηση την ασφάλεια των πτητικών μέσων. Σήμερα δεν υπάρχουν επιθεωρητές ασφάλειας πτήσεων αλλά και μηχανικοί με αρμοδιότητα να ελέγχουν, με αποτέλεσμα οι επιθεωρήσεις να γίνονται από μόνιμους υπαλλήλους της Υπηρεσίας, οι οποίοι όμως δεν έχουν τα κατάλληλα προσόντα».
«Η χώρα μας να έχει υποβαθμιστεί από δύο χώρες μέχρι τώρα και να έρχεται προειδοποίηση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας Αεροπορίας για ενδεχόμενο καθήλωσης κάθε αεροσκάφους που θα προσγειώνεται στη χώρα μας, λόγω αδυναμίας διενέργειας των απαραίτητων ελέγχων», κατέληξε ο κ. Πετράκος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του koutipandoras.gr ο Θανάσης Πετράκος θα συναντηθεί την ερχόμενη εβδομάδα, πιθανότατα την Τετάρτη, με τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, προκειμένου να του θέσει εκ νέου το ζήτημα της ΥΠΑ και να ενημερωθεί για τις κινήσεις που προτίθεται να κάνει ο υπουργός Μεταφορών προς την κατεύθυνση της επίλυσης του προβλήματος ενός εκ των πλέον νευραλγικών δημοσίων οργανισμών.