8/4/14

Yδατορέματα – ρυθμίσεις Πολεοδομικής νομοθεσίας...

Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Διαδικασία Οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα – ρυθμίσεις Πολεοδομικής νομοθεσίας» (3η συνεδρίαση).
Δείτε την τοποθέτηση της κας Ραχήλ Μακρή στο βίντεο που ακολουθεί και διαβάστε τα σχετικά πρακτικά..



Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ.1 Κ.τ.Β.)

Στην Αθήνα, σήμερα, 7 Απριλίου 2014, ημέρα Δευτέρα και ώρα 17.45΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη» (223) του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Διαδικασία Οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα – ρυθμίσεις Πολεοδομικής νομοθεσίας» (3η συνεδρίαση).
Στη συνεδρίαση παρέστη ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Νικόλαος Ταγαράς, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει η κυρία Μακρή
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων Ελλήνων): Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε. Επί των άρθρων του νομοθετήματος θεωρούμε θετική τη νομοθετική βελτίωση αποσαφήνισης των φραγμάτων που εξαιρούνται της υποχρέωσης οριοθέτησης με προεδρικό διάταγμα. Συγκεκριμένα, μετά τις ερωτήσεις που σας θέσαμε στη συνεδρίαση της 3ης Απριλίου, την επόμενη μέρα ο κ. Ταγάρας δήλωσε σε ό,τι αφορά το θέμα που θίγει για τα φράγματα, να μην τα αντιστοιχίσουμε και να μην τα μπερδεύουμε με αυτά που συμβαίνουν στις Σκουριές, διότι εκεί μιλάμε για στερεοπαροχές και όχι για υδροπαροχές, αυτά θα μας δοθούν και θα τα δούμε. Διευκρινίζουμε για να μην δημιουργούνται παρενέργειες ή άλλες σχέσεις ότι μιλάμε για κατασκευή φραγμάτων ταμίευσης υδάτων ή φραγμάτων αντιπλημμυρικής προστασίας. Με αυτή την αναφορά ξεκαθαρίζουν απόλυτα ότι δεν έχει καμία σχέση με τα ρέματα που θα σωρεύσουν εξορυκτικά προϊόντα ή στερεά προϊόντα από τη λειτουργία της εταιρείας Χρυσός Α.Ε. στη θέση Σκουριές.
Θεωρούμε θετική, ακόμα τη διαγραφή της λέξης «μισγάγκια» καθώς η περί αυτολογική οργάνωση WWF σε σχετικό της υπόμνημα δήλωσε όσον αφορά τις μισγάγκιες, άρθρο 4, παράγραφος 2, μπορεί να είναι αξιόλογα οικοσυστήματα και να συμβάλουν ουσιαστικά στην αντιπλημμυρική προστασία, ενώ η διάκριση μεταξύ υδατορεμάτων εντός και εκτός Αττικής είναι τουλάχιστον παράδοξη. Μόνο στην Αττική απειλούνται τα ρέματα από την οικιστική επέκταση; Δεν είναι μόνο οι μισγάγκιες, σε άλλο σημείο η έννοια και η προστασία των υδατορεμάτων περιορίζεται μόνο στους κύριους αποδέκτες των υδάτων της επιφανειακή απορροής χωρίς μάλιστα να ορίζεται ποιοι είναι αυτοί και σε τι διαφέρουν από τους απροστάτευτους, δευτερεύοντες, μη κύριους αποδεκτές.
Κατανοούμε επίσης ότι οι πολίτες δεν οφείλουν να επωμίζονται την ανικανότητα του πολιτικού προσωπικού των συγκυβερνούντων κομμάτων και την αδράνεια του ως προς την μόνιμη και επιστημονικά αποδεκτή οριοθέτηση των ρεμάτων. Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο μιλάτε για προσωρινή οριοθέτηση, όμως σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Γεωλόγων ο όρος είναι αδόκιμος. Συγκεκριμένα στην συνεδρίαση της 4ης Απριλίου το 2014 ανέφερε, «επιστημονικά θεωρώ τον όρος προσωρινή οριοθέτηση αδόκιμο. Δεν νομίζω ότι μπορεί να γίνεται προσωρινή οριοθέτηση και νομίζω ότι ο στόχος αυτού του νόμου είναι να βάλει σε μια σειρά πράγματα για τις οριοθετήσεις των ρεμάτων».
Στην ίδια συνεδρίαση τέθηκε θέμα για την ενδεχόμενη υποβάθμιση της γεωλογικής μελέτης, δεν γνωρίζουμε εάν αληθεύουν οι υποθέσεις ό,τι αν γίνει κάτι τέτοιο θα εξυπηρετηθούν κάποια συμφέροντα, γι' αυτό περιμένουμε τις απαντήσεις σας επί του θέματος.
Κλείνοντας θα αναφέρουμε τα αναγραφόμενα στο υπόμνημά του WWF, καθώς αποτελούν συγκεκριμένα σημεία προβληματισμό. Συγκεκριμένα αναφέρετε ότι με το παρόν νομοσχέδιο οι δυνατότητες επίχωσης και καταστροφής των υδατορεμάτων που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι πολλές. Επιτρέπεται η οριοθέτηση σε νέα θέση, εκτροπή για λόγους τεχνικής αρτιότητας και ασφαλούς λειτουργίας έργων στο άρθρο 3β, παράγραφος 3, αλλά και λαμβάνεται μέριμνα να εξασφαλίζετε η αδειοδότηση τεχνικών έργων δίπλα ή μέσα στα υδατορέματων χωρίς προσκόμματα από ενοχλητικές οριοθετήσεις με την ειδικότερη πρόβλεψη του σχεδίου νόμου, ότι η οριοθέτηση ολοκληρώνεται μετά την έκδοση ΑΕΠΟ σε περίπτωση εκτέλεσης τεχνικών έργων πλησίον υδατορεμάτων, άρθρο 3β, παράγραφος 1, 2, τελευταίο εδάφιο.
Επιπροσθέτως, υπάρχει και πρόβλεψη νέας οριοθέτησης, η οποία μπορεί να γίνει εφόσον έχει επέλθει η σημαντική μεταβολή των πραγματικών υδραυλικών, περιβαλλοντικών και πολεοδομικών δεδομένων βάσει των οποίων έγινε η αρχική οριοθέτηση, άρθρο 5, παράγραφος 1. Με δεδομένο ότι το ισχύον καθεστώς για την οριοθέτηση ισχύει από το 1979 μπορεί να θεωρηθεί βέβαιο ότι η μεταβολή των περιβαλλοντικών και υδρολογικών δεδομένων τουλάχιστον, ή η νόμιμη μεταβολή των πολεοδομικών δεδομένων είναι αδύνατον να υπάρχει. Τα παραπάνω ανατρέπουν ένα βασικό νομολογιακό κανόνα, τον κανόνα της εκτέλεσης των τεχνικών έργων ενόψει της υπάρχουσας των υδατορεμάτων, αντίθετος με την επίκληση μερικών σαφών εννοιών όπως τεχνική αρτιότητα, το σχέδιο νόμου επιτρέπει εκτεταμένες επεμβάσεις ιδίως εάν οι νέες ρυθμίσεις για τα έργα και την εκτροπή συνδυαστούν με αυτές για τμηματική οριοθέτηση.
Επί των υπολοίπων διατάξεων και εάν κρίνουμε ότι χρήζουν ιδιαίτερης αναφοράς και επεξήγησης, θα αναφερθούμε στη δεύτερη ανάγνωσή του νομοσχεδίου και βεβαίως περιμένουμε τις απαντήσεις σας. Ευχαριστώ.