Η τοποθέτηση της Ραχήλ Μακρή στην συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας "Ασκηση εμπορικών δραστηριοτήτων εκτός καταστήματος" (3η συνεδρίαση).
Δείτε την τοποθέτηση της κας Μακρή στο βίντεο που ακολουθεί και διαβάστε τα σχετικά πρακτικά
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ
Ο
(Άρθρο
40 παρ.1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα,
σήμερα, 25 Απριλίου 2014, ημέρα Παρασκευή
και ώρα 13.05΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην
Αίθουσα «Προέδρου
Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη» (223)
του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή
Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα ημερήσιας
διάταξης: Συνέχιση της επεξεργασίας
και εξέτασης του σχεδίου νόμου του
Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
«Άσκηση εμπορικών δραστηριοτήτων εκτός
καταστήματος» (3η
συνεδρίαση).
……………………………………………………………………………………….
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ (Προεδρεύων της Επιτροπής):
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συνεχίζεται
η επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου
νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και
Ανταγωνιστικότητας «Άσκηση εμπορικών
δραστηριοτήτων εντός καταστήματος»
(3η
συνεδρίαση) και θα ψηφίσουμε επί της
αρχής.
…………………………………………………………………………………………………
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων
Ελλήνων): Όχι.
………………………………………………………………………………………………
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Προέδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει
η κυρία Μακρή.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ
(Ειδική Αγορήτρια των Ανεξάρτητων
Ελλήνων): Εισερχόμενοι στην τρίτη
συνεδρίαση της Επιτροπής για την
επεξεργασία του νομοσχεδίου «Άσκηση
των εμπορικών δραστηριοτήτων εκτός
καταστήματος», δεν μπορούμε να μην
παρατηρήσουμε την τραγική αντίθεση της
εικόνας που παρουσίασαν, όσοι στηρίζουν
το παρόν νομοθέτημα στη χθεσινή
συνεδρίαση, με τους φορείς της πρωινής
συνεδρίασης.
Οι πρώτοι σε
ρόλο αναγνώστη της αιτιολογικής έκθεσης
προσπαθούσαν να μας πείσουν για μία
φαντασιακή πραγματικότητα, όπου η μαφία
«κυβερνά» τις λαϊκές αγορές, για να
έρθει η Κυβέρνηση, βέβαια, οπλισμένη με
τις παρούσες διατάξεις, να βάλει τάξη
σε αυτό το χάος.
(Συνέχεια ομιλίας
κυρίας ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ, Ειδικής Αγορήτριας
των Ανεξάρτητων Ελλήνων)
Αντίθετα, οι
περισσότεροι των φορέων που ακούσαμε
εξέφρασαν την πραγματική εικόνα των
ανθρώπων του μεροκάματου, οι οποίοι
αγωνίζονται να θρέψουν τις οικογένειές
τους με τρόπο νόμιμο και αξιοπρεπή. Οι
άνθρωποι αυτοί έχουν να αντιμετωπίσουν
πέρα από τις δυσκολίες της καθημερινότητας
και τα νομοθετήματα απορρύθμισης μιας
κυβέρνησης που απλά παραπαίει. Ακούσαμε
χθες ως θέση της Ν.Δ., ότι το παρόν
νομοσχέδιο είναι το πρώτο πλήρες
κωδικοποιημένο νομοθετικό κείμενο, που
είναι πλήρως εναρμονισμένο με το
κοινοτικό δίκαιο και το δίκαιο του
ανταγωνισμού. Συγχαρητήρια, που πάρα
δέχεστε ότι οι μέχρι τώρα ρυθμίσεις,
σας υπενθυμίζω ότι είναι δύο για τις
λαϊκές αγορές στις οποίες είχαν προβεί
η παρούσα συγκυβέρνηση τον τελευταίο
χρόνο, βρίσκονταν εκτός του κοινοτικού
δικαίου και του δικαίου του ανταγωνισμού.
Ακούσαμε τον
εκπρόσωπο της κυβέρνησης να απορρίπτει
τη μεθόδευση μαρασμού των λαϊκών αγορών
και του υπαίθριου εμπορίου, προς όφελος
των πολυεθνικών. Στην τοποθέτησή του,
βέβαια, αναφερόμενος στους
δραστηριοποιούμενους στο υπαίθριο
εμπόριο, τον ακούσαμε να αναρωτιέται:
Αυτή η συρρίκνωση της χρονικής διάρκειας
θα δημιουργήσει και μείωση του τζίρου;
Άρα πώς μπορεί να είναι βιώσιμη; Γι' αυτό
μειώνετε τη διάρκεια των εμποροπανηγύρεων,
για να μειωθεί ο τζίρος και να μην είναι
βιώσιμη η ενασχόληση με το υπαίθριο
εμπόριο ή μήπως η μείωση του τζίρου σας
ευαισθητοποιήσει και απαγορεύσετε
στους εμπόρους βιομηχανικών προϊόντων
των λαϊκών αγορών να δραστηριοποιούνται
στις εμποροπανηγύρεις;
Απαρνηθήκατε
τυφλή εμπιστοσύνη σας στον ανταγωνισμό
και την αυτόματη ρύθμιση των δυνάμεων
της αγοράς και λαμβάνεται μέτρα
προστατευτισμού ή απλά γλώσσα λανθάνουσα
τα αληθή λέγει; Εμείς θα επιμένουμε ότι
οι εμποροπανηγύρεις και τα παζάρια
αποτελούν σημαντικό κοινωνικό και
πολιτιστικό γεγονός. Οι διοργανώσεις
αυτές συνιστούν χώρο συνεύρεσης,
συναλλαγής, ψυχαγωγίας για τους πολίτες
της επαρχίας. Ας μας σε χωρέσουν οι
κυρίες που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν
στο Κολωνάκι και αδυνατούν να καταλάβουν
τη σπουδαιότητα των συγκεκριμένων
εκδηλώσεων για την κοινωνική, αλλά και
την οικονομική ζωή των εκτός πρωτεύουσας
περιοχών. Ας μας συγχωρήσουν και όσοι
αδυνατούν να καταλάβουν γιατί οι κάτοικοι
των περιοχών αυτών καταναλώνουν προϊόντα
που τους υπαίθριους πωλητές και όχι από
τα πολυκαταστήματα τύπου Mall.
Ευτυχώς ή δυστυχώς η ελληνική επαρχία
δεν έχει τέτοια πολυκαταστήματα και
εάν οι διακοπές σας δεν περιορίζονταν
σε θέρετρα του εξωτερικού, θα το γνωρίζατε
από μια απλή βόλτα στις εκτός Αθήνας
και Θεσσαλονίκης περιοχές.
Πέραν αυτών των
επισημάνσεων δεν έχουμε λάβει απαντήσεις
από τον κ. Υφυπουργό στο γιατί εισάγει
χωροθέτηση μέσω κλήρωσης και γιατί
επιμένει σε εξαντλητικά για τους
δραστηριοποιούμενους στις λαϊκές αγορές
πρόστιμα. Επί του θέματος των προστίμων,
καλύτερα να μη σχολιάσουμε την
κωμικοτραγική αδυναμία αντίληψης της
αυτονόητης ανάγκη κλιμάκωσης των ποινών,
αναλογικά με το είδος και τη συχνότητα
της παράβασης από τον αρμόδιο Υφυπουργό,
αδυναμία κατανόησης που οδήγησε σε
συζήτηση για το πόσο κάνει το παλιό
φορτηγάκι του αγρότη και πόσο οι καρέκλες
του, τις οποίες έβγαλε να αεριστούν και
γιατί ο αγρότης θα έπραττε πιθανόν κάτι
τέτοιο.
Κατανοούμε ότι
η υποστήριξη παρόμοιων νομοθετημάτων
προκαλεί πνευματική και ψυχική κόπωση,
αλλά δεν είναι δυνατόν να μας ζητάτε να
σας αποδείξουμε το αυτονόητο. Οι
ενδιαφερόμενοι φορείς, οι Έλληνες
καταναλωτές και εμείς περιμένουμε τις
απαντήσεις, που ελπίζουμε ότι θα δώσετε
μέχρι την εισαγωγή του νομοσχεδίου στην
Ολομέλεια. Καθώς έχουμε ήδη από την α΄
ανάγνωση θίξει βασικά προβλήματα του
νομοσχεδίου και σε αναμονή των πρωτοβουλιών
σας, εάν υπάρξουν, δεν υφίσταται
αναγκαιότητα να επαναλάβουμε τις θέσεις
μας απλά με την αναφορά των άρθρων. Τις
θέσεις μας τις άκουσαν όλοι χθες και
τις έχει ακούσει ο όλος ελληνικός λαός
και οι εκπρόσωποι των αγορών και βάσει
αυτών κρίνει.
Εν κατακλείδι,
θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι η απώλεια
της ψυχραιμίας του κ. Σκορδά πριν από
λίγη ώρα στη διαδικασία ακρόασης των
φορέων, αποδεικνύει με τον πιο περίτρανο
τρόπο, ότι προσπαθείτε να στερήσετε το
ψωμί των μεροκαματιάρηδων και ότι σε
όποιον αντιδρά προβαίνετε σε φωνές και
φασαρίες. Οι άνθρωποι των λαϊκών αγορών
ζητούν το αυτονόητο συνταγματικό τους
δικαίωμα στην εργασία. Το να τους αλλάζετε
θέσεις και να τους μεταφέρετε από λαϊκή
σε λαϊκή, δίνοντάς τους τη δυνατότητα
σε δημοτικές αρχές, δεν το κάνετε αυτό.
Το ποιος βέβαια λέει ψέματα και το ποιος
όχι, το αποδεικνύει το ίδιο το νομοσχέδιο,
που φαίνεται ότι δεν έχει διαβάσει, το
οποίο σας έφτιαξαν οι σύμβουλοι σας.
Συγκεκριμένα
με την παράγραφο 1 του άρθρου 5, ορίζεται
ότι ειδικά για τις λαϊκές αγορές της
υπόλοιπης χώρας εγκρίνεται από τον
οικείο περιφερειάρχη, καθορίζεται ο
ανώτατος αριθμός θέσεων πωλητών για
όλες τις λαϊκές αγορές που λειτουργούν
στην χωρική του αρμοδιότητα, ο οποίος
συναρτάται με το πληθυσμό του δήμου
βάσει τελευταίας απογραφής.
Αυτό, λοιπόν,
είναι αυθαίρετο κατά τη γνώμη μας και
με απλά, για να καταλάβουν οι κύριοι και
οι κυρίες του Κολωνακίου, εάν αύριο το
πρωί ο δήμος Εορδαίας για παράδειγμα,
αποφασίσει με βάση μια συνάρτηση να
μειώσει τις θέσεις από 60 στις 30, αυτοί
οι άνθρωποι, βέβαια, με συναρτήσεις και
μαθηματικές εξισώσεις που θα πρέπει να
έχει ο κ. περιφερειάρχης, άρα πρέπει να
έχουν και ειδικές γνώσεις μαθηματικών,
οικονομικών, οικονομοτεχνικών μοντέλων
κ.λπ. που θα πρέπει να βάλετε στα βιογραφικά
τους αυτά για να μπορεί να βγάλει της
συνάρτησης. Θα πρέπει να μειώσουν στις
30, που σημαίνει είτε οι υπόλοιποι άνθρωποι
περισσεύουν και είναι επί τριάντα χρόνια
στις λαϊκές αγορές, να πεινάσουν, είτε
βέβαια να αναζητήσουν θέση σε άλλο δήμο.
Αυτό, λοιπόν, αποδεικνύει ότι δεν ισχύουν
αυτά τα οποία επιρρίψατε και επιτεθήκατε
στον εκπρόσωπο των λαϊκών αγορών, στον
οποίον είπατε ότι είναι ψευδή και ότι
δεν μετακινούνται από λαϊκή σε λαϊκή,
αλλά ούτε και θα χάσουν καμία θέση. Αυτό
αποδεικνύει περίτρανα ότι θα χάσουν
θέσεις και θα αναγκαστούν, εάν μπορέσουν
να βρουν άλλη θέση σε άλλη λαϊκή αγορά.
Οι άνθρωποι των
λαϊκών αγορών και του υπαίθριου εμπορίου,
λοιπόν, πρέπει να κατανοήσετε και εσείς
και οι συνεργάτες σας, ότι δεν είναι
ούτε τραστ ούτε καρτέλ, όπως είπε ο
συνεργάτης σας ούτε σας ζητούν κάτι
παράλογο.. Πρέπει να μάθετε πρώτα τι
σημαίνουν οι λέξεις τραστ και καρτέλ,
γιατί αυτές υπερασπίζεστε μέχρι τώρα
σε όλα τα νομοθετήματα που φέρατε στο
Υπουργείο Ανάπτυξης και ύστερα να
νομοθετείτε. Ελπίζουμε βέβαια με όχι
τέτοιο απαράδεκτο τρόπο, όπως με το
σημερινό.
Αυτό που θέλουμε
να επικοινωνήσουμε στους Έλληνες πολίτες
είναι το υπόμνημα της εθνικής συνομοσπονδίας
ατόμων με αναπηρία. Παρά το γεγονός ότι
όλα τα μέλη της παρούσας Επιτροπής έχουν
λάβει το συγκεκριμένο υπόμνημα, οφείλουμε
για λόγους κοινωνικής ευαισθησίας να
προβάλλουμε αυτούσιες τις θέσεις των
ανθρώπων αυτών. Το εν λόγω υπόμνημα
αναφέρει: «Επί των άρθρων του νομοσχεδίου
καταθέτουμε τις ακόλουθες παρατηρήσεις
μας. Άρθρο 10, χορήγηση ανανέωση και
μεταβίβαση άδειας παραγωγού, πωλητή
λαϊκών αγορών. Στην παράγραφο 9 του
άρθρου 10 καθορίζονται οι προϋποθέσεις
με τις οποίες επιτρέπεται η μεταβίβαση
της άδειας κατά προτεραιότητα. Μία εξ
αυτών των προϋποθέσεων, η περίπτωση γ,
αναφέρεται ως εξής. Σε περίπτωση μόνιμης
αναπηρίας του κατόχου, σε ποσοστό
τουλάχιστον 67% που αποδεικνύεται με
βάση την κείμενη νομοθεσία, προς αποφυγή
περαιτέρω δυσκολιών για τους δικαιούχους,
θα ήταν προτιμότερο η περίπτωση γ΄ να
αναγραφεί ως εξής. Σε περίπτωση μόνιμης
αναπηρίας του κατόχου σε ποσοστό
τουλάχιστον 67%, που αποδεικνύεται με
γνωμάτευση αναπηρίας εκδιδομένη από
κάθε δημόσια αρχή, εφόσον αυτή βρίσκεται
σε ισχύ. Άρθρο 12, προσωρινή αναπλήρωση
παραγωγού πωλητή. Στην παράγραφο 1 του
άρθρου, να προστεθεί στην τρίτη πρόταση
του πρώτου εδαφίου, μετά τη φράση «για
λόγους υγείας» και η φράση «για λόγους
αναπηρίας». Η περίπτωση δ΄ της παραγράφου
1, να αναγραφεί ως εξής «το λόγο
αναπλήρωσης», δηλαδή ασθένεια, αναπηρία
κ.λπ.. Άρθρο 14, άδεια επαγγελματία πωλητή
λαϊκών αγορών. Η περίπτωση δ΄ της
παραγράφου 1, να αναγράφεται ως εξής «σε
ποσοστό τουλάχιστον 5% σε γονείς ανηλίκων
τέκνων με ειδικές ανάγκες και σε γονείς
που προστατεύουν άτομα με νοητική
αναπηρία, αυτισμό, βαριές αναπηρίες και
πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης» προτείνουμε
για λόγους δεοντολογικούς, η περίπτωση
δ΄ να αναγραφεί ως εξής «σε ποσοστό
τουλάχιστον 5% σε γονείς ανηλίκων τέκνων
με αναπηρία και σε γονείς που προστατεύουν
άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό,
σύνδρομο Down,
εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές
αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες
εξάρτησης». Σχόλιο, ο όρος ειδικές
ανάγκες δεν συνάδει με την ορολογία που
έχει υιοθετηθεί συνταγματικά. Άρθρο
15, μεταβίβαση άδειας επαγγελματία λαϊκών
αγορών. Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του
παρόντος άρθρου, η άδεια επαγγελματία
πωλητή είναι προσωποπαγής και μεταβιβάζεται
κατά εξαίρεση στις περιπτώσεις α΄ και
β΄. Η περίπτωση β΄ αναγράφεται ως εξής
«σε περίπτωση μόνιμης, εφ’ όρου ζωής
αναπηρίας του κατόχου αδείας σε ποσοστό
67% τουλάχιστον, με την προσκόμιση σχετικών
βεβαιώσεων που εκδίδονται από τις
υγειονομικές επιτροπές των κέντρων
πιστοποίησης ΚΕΠΑ». Δεδομένης, λοιπόν,
της υπερφόρτωσης των λειτουργιών ΚΕΠΑ
και της μακρόχρονης αναμονής των
αιτούντων για την πιστοποίηση της
αναπηρίας τους, προτείνουμε περίπτωση
β΄ να τροποποιηθεί ως εξής « σε περίπτωση
μόνιμης εφ’ όρου ζωής αναπηρίας του
κατόχου αδείας σε ποσοστό 67% τουλάχιστον,
με την προσκόμιση σχετικών βεβαιώσεων
που έχουν εκδοθεί από κάθε δημόσια και
νομική αρχή προ ιδρύσεων ΚΕΠΑ και από
τις υγειονομικές επιτροπές των κέντρων
πιστοποίησης ΚΕΠΑ, εφόσον είναι σε
ισχύ». Άρθρο 29, γενικές ρυθμίσεις. Η
περίπτωση δ΄ της παραγράφου 1, αναγράφεται
ως εξής «σε ποσοστό τουλάχιστον 5% σε
γονείς ανήλικων τέκνων με ειδικές
ανάγκες και σε γονείς που προστατεύουν
άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό,
βαριές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες
εξάρτησης», προτείνουμε για λόγους
δεοντολογικούς, η περίπτωση δ΄ να
αναγραφεί ως εξής «σε ποσοστό τουλάχιστον
5% σε γονείς ανήλικων τέκνων με αναπηρία
και σε γονείς που προστατεύουν άτομα
με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο
Down,
εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές
αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες
εξάρτησης». Επίσης τίθεται το ερώτημα,
βάσει ποιων κοινωνικών κριτηρίων θα
διατίθενται κατά προτεραιότητα οι
άδειες υπαίθριου στάσιμου εμπορίου και
από ποια αρμόδια αρχή θα καθορίζονται.
Άρθρο 33, ειδικότερα θέματα υπαίθριου
στάσιμου εμπορίου. Στην παράγραφο 8
αναφέρεται ως αρμόδιος φορέας που
καταθέτει πρόταση για τα είδη που πωλούν
οι τυφλοί, με άδεια υπαίθριου στάσιμου
εμπορίου, τριτοβάθμιος συνδικαλιστικός
φορέας οργάνου των τυφλών, επειδή ο
ανώτερος αντιπροσωπευτικότερος
συνδικαλιστικός φορέας των τυφλών είναι
δευτεροβάθμιος και συγκεκριμένα η
εθνική ομοσπονδία τυφλών, που αποτελεί
από ιδρύσεώς της φορέα μέλος της ΕΣΑΜΕΑ,
θα πρέπει η παράγραφος 8 να διορθωθεί
ως εξής «μετά από πρόταση του δευτεροβάθμιου
συνδικαλιστικού φορέα των τυφλών, την
εθνική ομοσπονδία τυφλών» στο «με άδεια
υπαίθριου στάσιμου εμπορίου».
(συνέχεια ομιλίας
κυρίας Ραχήλ
Μακρή – Ειδικής Αγορήτριας ΑΝΕΛ):
Το υπόμνημα
κλείνει με την ελπίδα των ανθρώπων αυτών
να υιοθετήσετε τις προτάσεις τους, οι
οποίες όπως αναφέρουν, έχουν μοναδικό
σκοπό τη βελτίωση των όρων και των
προϋποθέσεων χορήγησης αδειών λαϊκών
αγορών στα μέλη της ευπαθούς ομάδας των
ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών
τους, οι οποίες στην παρούσα οικονομική
περίοδο δοκιμάζονται με τον πιο σκληρό
τρόπο από την ανεργία και βιώνουν
εντονότερα τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
– Πρόεδρος της Επιτροπής: Κι εμείς
ευχαριστούμε την κυρία Μακρή.
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………
Τέλος και περί
ώρα 15.50’ λύθηκε η συνεδρίαση.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΒΛΑΧΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ