Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί και διαβάστε στα σχετικά πρακτικά την τοποθέτηση της Ραχήλ Μακρή στην
Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με θέμα: επεξεργασία και εξέταση του
σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας "Ασκηση εμπορικών δραστηριοτήτων εκτός καταστήματος"
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο
40 παρ.1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα, σήμερα,
24 Απριλίου 2014, ημέρα Πέμπτη και ώρα
12.25΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην Αίθουσα
«Προέδρου
Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη» (223)
του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή
Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα ημερήσιας
διάταξης: Επεξεργασία
και εξέταση του σχεδίου νόμου του
Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
«Άσκηση εμπορικών δραστηριοτήτων εκτός
καταστήματος».
Στη συνεδρίαση
παρέστησαν ο κ. Αθανάσιος Σκορδάς,
Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,
καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Ο Πρόεδρος της
Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη
απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης
και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου
των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν
οι Βουλευτές κ.κ.:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής): Κυρίες και
κύριοι συνάδελφοι, χρόνια πολλά, Χριστός
Ανέστη. Εύχομαι υγεία σε όλους και καλή
δύναμη και στην Επιτροπή μας, να έχουμε
μία αρμονική και παραγωγική διαδικασία
προς όφελος της κοινωνίας και της
καλύτερης λειτουργίας της Βουλής.
Σήμερα ξεκινάμε
το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης
και Ανταγωνιστικότητας με τίτλο «Άσκηση
εμπορικών δραστηριοτήτων εκτός
καταστήματος», το λεγόμενο υπαίθριο
εμπόριο. Σε ό,τι αφορά στα διαδικαστικά,
σήμερα, θα έχουμε μία συνεδρίαση επί
της αρχής. Αύριο θα έχουμε την ακρόαση
των φορέων και μία δεύτερη συνεδρίαση
για την κατ’ άρθρο συζήτηση. Τη Δευτέρα
θα έχουμε την β΄ ανάγνωση, καθώς έχει
ζητηθεί η σύντμηση του χρόνου, γιατί
πρέπει να πάει στην Ολομέλεια. Είμαστε
σε προεκλογική περίοδο και κάποια στιγμή
η Βουλή μπορεί να κλείσει, οπότε πρέπει
να μην υπάρχουν εκκρεμότητες από
νομοσχέδια. Έτσι, θα πρέπει να έχει
ολοκληρωθεί η συζήτησή τους τόσο στην
Επιτροπή, όσο και στην Ολομέλεια.
Η πρώτη συνεδρίαση
για αύριο προτείνουμε να είναι στις
10.00 το πρωί και η δεύτερη στη 13.00 το
μεσημέρι. Όπως με πληροφορούν, θα
κατατεθεί και άλλο νομοσχέδιο του
Υπουργείου Ανάπτυξης για τις «Αδειοδοτήσεις
Επιχειρήσεων», που θα πρέπει η πρώτη
συνεδρίαση να γίνει τη Δευτέρα το
απόγευμα. Οπότε, επειδή το απόγευμα θα
έχουμε και Ολομέλεια, να πούμε η συνεδρίαση
της Δευτέρας να γίνει στη 13.00 το μεσημέρι.
Η συνεδρίαση για το άλλο νομοσχέδιο του
Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
θα οριστεί για το απόγευμα.
Αφού ολοκληρώσαμε
με τα διαδικαστικά θέματα, να δούμε
ποιους φορείς θα καλέσουμε.
…………………………………………………………………………………………………
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΒΛΑΧΟΣ(Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο
έχει η κυρία Μακρή.
ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ(Ειδική
Αγορήτρια των Ανεξάρτητων Ελλήνων): Σε
χρονικό διάστημα λιγότερο του ενός
έτους η κυβέρνησή σας, έχει νομοθετήσει
τρεις φορές για θέματα που αφορούν την
οργάνωση, αλλά και τη λειτουργία των
λαϊκών αγορών. Κάθε σας νομοθετική
παρέμβαση είναι χειρότερη από την
προηγούμενη. Όχι μόνο εμείς, αλλά και
οι ίδιοι οι παραγωγοί και έμποροι των
λαϊκών αγορών, δεν κατανοούμε γιατί
έχετε στοχοποίησει έναν θεσμό που
προσφέρει φθηνά γεωργικά, αλλά και άλλα
προϊόντα στους καταναλωτές. Οι ίδιοι
οι καταναλωτές αδυνατούν βέβαια να
καταλάβουν, γιατί θέλετε να τους στερήσετε
την ύστατη δυνατοτήτων εξασφάλισης των
βασικών ειδών διατροφής τους. Η υφεσιακή
πολιτική σας στέρησε τη δουλειά, αλλά
και το εισόδημα από εκατομμύρια Έλληνες.
Τώρα στοχοποιείτε χιλιάδες οικογένειες,
οι οποίες ζουν από το υπαίθριο εμπόριο.
Το βασικό ερώτημα βέβαια είναι το γιατί,
γιατί θέλετε να κλείσετε τις λαϊκές
αγορές. Αποτελεί πολιτική επιλογή, μήπως
μνημονιακή υποχρέωση, προαπαιτούμενο
της τρόικας για την επόμενη δόση ή απλώς
εντάσσεται στην γενικότερη προσπάθεια
σας απορρύθμισης της ελληνικής οικονομίας
προς όφελος βέβαια των πολυεθνικών;
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται
ότι, μέσα από τις διατάξεις του εν λόγω
νομοθετήματος επιδιώκεται η δημιουργία
ενός ενιαίου νομικού πλαισίου για τα
ζητήματα τα οποία ρυθμίζονται από τη
νομοθεσία περί υπαίθριου εμπορίου και
η ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου για
τον παραγωγό, τον επαγγελματία και τον
καταναλωτή, σύμφωνα με τους κανόνες του
ευρωπαϊκού δικαίου και του δικαίου του
ανταγωνισμού.
(Συνέχεια ομιλίας
κ. ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ, Ειδικής Αγορήτριας των
Ανεξαρτήτων Ελλήνων)
Το μόνο βέβαια που
βλέπουμε εμείς να εξυπηρετείτε στην
πραγματικότητα είναι τα ιδιωτικά
μονοπώλια που θα στερήσουν τα μέσα
επιβίωσης από μεγάλη μερίδα παραγωγών,
εμπόρων, αλλά και καταναλωτών.
Αναλυτικότερα, εξωθείτε αυτούς που
δραστηριοποιούνται στο υπαίθριο εμπόριο
στον μαρασμό και την εξαθλίωση με ένα
πλέγμα εξαντλητικών προστίμων ανούσιων
διοικητικών ρυθμίσεων και εμποδίων που
αποσκοπούν στην έξοδό τους, βέβαια, από
την αγορά που είναι και ο αυτοσκοπός
σας.
Ας αρχίσουμε από
τις διοικητικές, αλλά και τις ποινικές
κυρώσεις. Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες είμαστε
οι πρώτοι οι οποίοι υπερασπιζόμαστε
την ανάγκη για νομιμότητα, αλλά πιστεύουμε
παράλληλα στην αρχή του δικαίου που
υπαγορεύει, βέβαια, σας υπενθυμίζουμε,
ότι ο σκοπός της ποινής δεν είναι η
τιμωρία, αλλά είναι ο σωφρονισμός. Μια
κοινωνία δεν μπορεί να εκδικείται, αλλά
να παραδειγματίζει και να επαναφέρει
τους παραβάτες εντός του νομικού
πλαισίου. Γι’ αυτό οι ποινές οφείλουν
να κλιμακώνονται και να αντιστοιχούν
στο αξιόποινο του αδικήματος.
Τα πρόστιμα τα
οποία προβλέπετε στο συγκεκριμένο
νομοσχέδιο είναι τόσο αυστηρά που αφενός
δεν έχουν πραγματικές πιθανότητες
είσπραξης, που είναι και σκοπός σας, αν
επιβληθούν, αφετέρου καταστρέφουν
ολόκληρες οικογένειες που παλεύουν για
ένα μεροκάματο. Ειδικά η δική σας
κυβέρνηση που νομοθετεί μέσω τροπολογιών
για να χαριστούν πρόστιμα εκατομμυρίων
ευρώ σε συγκεκριμένους επιχειρηματίες
και να μειωθεί το φορολογητέο τους
εισόδημα βάσει υποτιθέμενων συναλλαγών
των θυγατρικών τους εταιριών σε
φορολογικούς παραδείσους. Ειδικά η δική
σας κυβέρνηση κύριοι που εισάγει
διατάξεις χαρίσματος εκατομμυρίων ευρώ
σε τράπεζες και τραπεζίτες και παράλληλα
επιτρέπει την έξοδο δισεκατομμυρίων
ευρώ στα νησιά Κέιμαν από τα λεφτά των
Ελλήνων φορολογουμένων που ανακεφαλαιοποίησαν
τα τραπεζικά ιδρύματα. Ειδικά αυτή η
Κυβέρνηση δεν μπορεί να εξαντλεί την
αυστηρότητά της στον μεροκαματιάρη της
λαϊκής αγοράς.
Φυσικά και πρέπει
να υπάρχουν πρόστιμα και να γίνονται
αυστηρότερα ανάλογα με το είδος και την
συχνότητα της παραβατικής συμπεριφοράς,
αλλά δεν είναι δυνατόν να θέλετε να
εξοντώσετε οικονομικά ανθρώπους. Ένα
ακόμα θέμα που θέλουμε να υπογραμμίσουμε
στην πρώτη ανάγνωση είναι αυτό της
τοποθέτησης των πολιτών σε θέσεις μέσω
κλήρωσης. Αναρωτιόμαστε, βέβαια, εάν
έχετε πατήσει ποτέ σε λαϊκή αγορά. Επειδή
η απάντηση είναι προφανώς αρνητική, σας
ενημερώνουμε εμείς που πατάμε, ότι όσοι
ψωνίζουμε από την αγορά αυτή, ξέρουμε
συγκεκριμένους παραγωγούς και πωλητές,
τους οποίους εμπιστευόμαστε και στους
οποίους απευθυνόμαστε κάθε βδομάδα επί
δεκαετίες. Δεν είναι δυνατόν να ψάχνουμε,
εάν έχει κληρωθεί και σε ποια θέση
βρίσκεται ο πωλητής της επιλογής μας
μόνο και μόνο επειδή ως άρθρωνες νομοθέτες
είστε ανίκανοι να εισάγετε κριτήρια
χωροθέτησης.
Υπάρχουν και
ηλικιωμένοι άνθρωποι, οι οποίοι αδυνατούν
να σαρώνουν ολόκληρη την λαϊκή αγορά
μιας πόλης για να αγοράσουν λίγα λαχανικά.
Εάν θέλετε να κληρώσετε κάτι μπορείτε
να κληρώσετε την χωροθέτηση των κενών
θέσεων. Η συγκεκριμένη διάταξη αντιστοιχεί
στην υποχρέωση ενός σούπερ μάρκετ να
αλλάζει χωρίς λόγο την θέση των προϊόντων
του. Έτσι εκεί που έβρισκες χθες λαχανικά
σήμερα υπάρχουν αφρόλουτρα και αύριο
αλλαντικά. Ούτε τον καταναλωτή βοηθάτε
και δεν τον ενθαρρύνετε να ξαναπάει
στην συγκεκριμένη αγορά, οπότε δεν
καταλαβαίνουμε ποιος είναι ο λόγος της
κλήρωσης. Κανένας, βέβαια, ουσιαστικός,
μόνο εντυπωσιασμός ως προς μια υποτιθέμενη
ισονομία η οποία θα μπορούσε να
εξασφαλιστεί ουσιαστικά με απλά και
εφαρμόσιμα κριτήρια που θα ελέγχονταν
με διαφάνεια και θα εξασφάλιζαν βέβαια
την τάξη.
Εσείς επιλέξατε
την κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας.
Βέβαια, όπως ενημερωθήκαμε, έχετε προβεί
σε 17 χιλιάδες προσλήψεις σε δήμους ένα
μήνα πριν τις εκλογές,. Οπότε δεν υπάρχει
ουσιαστικά αρμόδιο όργανο για τον έλεγχο
και απευθύνεστε στην θεά τύχη σηκώνοντας
τα χέρια ψηλά αποποιούμενοι τις ευθύνες
των πράξεων καταστροφής των θεσμών της
δημόσιας διοίκησης.
Η ανικανότητά σας
δεν σταματά εκεί, διαπιστώνουμε ότι δεν
έχετε καταλάβει τίποτα για το υπαίθριο
εμπόριο το οποίο υποτίθεται ότι ρυθμίζεται
με το παρόν νομοθέτημα από τις διατάξεις
της παρ. 6 του άρθρου 33 σε συνδυασμό
βέβαια με την παρ.1 του άρθρου 9. Με αυτές
και σύμφωνα με σχετικό υπόμνημα των
εμπόρων καταργείται ο κλάδος των
επαγγελματικών εμπόρων, οι οποίοι
συμμετέχουν σε κάθε μορφής υπαίθρια
αγορά πλην των λαϊκών αγορών και πωλούν
βιομηχανικά προϊόντα.
Για να ξεκαθαρίσουμε
τα πράγματα οι άνθρωποι αυτοί δεν κάνουν
παρεμπόριο ούτε παράνομοι είναι -καλό
θα ήταν να κάνετε ένα πλαίσιο για να
πιάσετε επιτέλους το παρεμπόριο- έχουν
έναρξη την αρμόδια ΔΟΥ, πληρώνουν
ασφαλιστικές εισφορές στον ΟΑΕΕ, πρώην
ΤΕΒΕ και αποδίδουν διόλου ευκαταφρόνητα
τέλη περιπτέρου στις δημοτικές αρχές.
Εσείς, βέβαια, δεν καταλαβαίνουμε γιατί
τους αντιμετωπίζετε ως πολίτες δεύτερης
κατηγορίας. Δεν είναι δυνατόν ούτε με
την δικαιολογία του τυπογραφικού λάθους
να απειλείτε αυτή την στιγμή σε εξόντωση
35 χιλιάδες οικογένειες.
Δεν αποτελεί σοβαρό
μέτρο η ανακύκλωση της ανεργίας με την
απόδοση της άδειας υπαίθρου εμπόρου σε
ανέργους την ίδια στιγμή που θα
καταδικάζεται σε υποχρεωτική ανεργία
τους ήδη δραστηριοποιούμενους στον
κλάδο. Εάν επιθυμείτε περισσότερες
θέσεις εργασίας στο συγκεκριμένο κλάδο
μπορείτε να δημιουργήσετε περισσότερους
χώρους δραστηριοποίησης των εμπόρων
και μεγαλύτερο αριθμό θέσεων. Εάν, όμως,
παίρνετε την άδεια από τον ένα και την
δίνετε στον άλλον ο συνολικός αριθμός
των ανέργων δεν αλλάζει, απλά
διαφοροποιούνται κάποιοι δείκτες που
εξυπηρετούν το επικοινωνιακό παιχνίδι
της συγκυβέρνησης της μηδενικής
ουσιαστικής ανάπτυξης της χώρας.
Επιπρόσθετα
επιχειρείτε να περιορίσετε χρονικά το
δικαίωμα στην εργασία των εμπόρων αυτών
χωρίς να προσδιορίζεται ο ειδικός
εκείνος λόγος ή η επιτακτική ανάγκη που
καθιστούν αναγκαία την λήψη του μέτρου
για την δημόσια τάξη, την οικονομική
ευημερία και την κοινωνία. Στην επαρχία
οι εμποροπανηγύρεις και τα παζάρια
αποτελούν σημαντικό κοινωνικό, αλλά
και πολιτιστικό γεγονός. Οι διοργανώσεις
αυτές αποτελούν χώρο συνεύρεσης
συναλλαγής, αλλά και ψυχαγωγίας για
τους κατοίκους και τους πολίτες των
επαρχιακών πόλεων.
Εάν περιορίσετε
τον χρόνο των αγορών αυτών ουσιαστικά
τις οδηγείτε σε μαρασμό καθώς ο χρόνος
διάρκειας των εμποροπανηγύρεων και
υπαίθριων αγορών περιλαμβάνει την
εγκατάσταση, αλλά και την απεγκατάσταση
του υπαίθριου πωλητή. Η χρονική αυτή
διάρκεια θα περιορίσει την ουσιαστική
λειτουργία των εμποροπανηγύρεων και
παζαριών σε λιγότερο από μια μέρα και
των λοιπών αγορών σε λιγότερο από πέντε
ημέρες.
Εκ των ανωτέρω
αναφερθέντων προκύπτει με σαφήνεια ότι
κρίνεται ασύμφορο για τον υπαίθριο
έμπορο να μεταβεί για παράδειγμα στην
Κοζάνη ή στην Καστοριά αναλαμβάνοντας
το κόστος μεταφοράς και τα λοιπά
λειτουργικά έξοδα για να μπορέσει να
εργαστεί μια μόνο ημέρα.
Για τους ανωτέρω
λόγους και σε αναμονή άμεσων και ριζικών
νομοτεχνικών βελτιώσεων και σε αναμονή
των φορέων που θα ακροαστούμε αύριο
επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια. Σας
ευχαριστώ.
Τέλος και περί ώρα
15.25’ λύθηκε η συνεδρίαση.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ