30/8/13

Ραχήλ Μακρή: «Προβλήματα Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου»

ΜΑΚΡΗ ΡΑΧΗΛ
Βουλευτής Π.Ε. ΚΟΖΑΝΗΣ - ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
Υπεύθυνη Τομέα Κοινοβουλευτικής Ευθύνης Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
ΕΡΩΤΗΣΗ - ΑΚΕ
Προς τους Υπουργούς: Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
Οικονομικών
ΘΕΜΑ: «Προβλήματα Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου»

Σε πρόσφατα δημοσιεύματα στο γραπτό και ηλεκτρονικό τύπο παρουσιάστηκαν πληροφορίες σχετικά με την πορεία των έργων, την δημιουργία νέων σταθμών και τα προβλήματα που υπάρχουν γενικότερα στις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την κατασκευή συντήρηση και εκμετάλλευση των Εθνικών Οδών.

Ειδικότερα στα δημοσιεύματα γίνεται λόγος για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου που αφορά την κατασκευή του τμήματος ΠΑΘΕ Μαλιακός - Κλειδί. Την κατασκευή και συντήρηση του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου την έχουν αναλάβει οι Εταιρείες Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, Vinci, Hochtief. Ο αυτοκινητόδρομός εκτείνεται από τις Ράχες του νομού Φθιώτιδας και φθάνει έως το Κλειδί Ημαθίας, καλύπτοντας ένα σύνολο 230 χιλιομέτρων. Μέχρι τη διακοπή των εργασιών είχε εκτελεστεί περίπου το 70% του έργου ενώ λειτουργούν 6 μετωπικοί και 5 πλευρικοί σταθμοί διοδίων. Επισημαίνεται ότι η εταιρεία με την ανάληψη του έργου εισέπραττε τα έσοδα από 4 υπάρχοντες σταθμούς διοδίων τους οποίους μετέτρεψε σε αμφίπλευρους. Οι οδηγοί πληρώνουν διόδια κάθε περίπου 37 χιλιόμετρα. Η κοινοπραξία μετά από τη διαπραγμάτευση με το υπουργείο Ανάπτυξης θα λάβει αποζημίωση 59,50 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να συνεχιστούν οι εργασίες.
Περαιτέρω σε μείζον πρόβλημα του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου έχει αναδειχτεί η λειτουργία του σταθμού διοδίων στο Αιγίνιο, η οποία έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της τοπικής κοινωνίας. Συγκεκριμένα οι πολίτες έχουν αποστείλει επανειλημμένως υπομνήματα προς τους αρμοδίους και έχουν πραγματοποιήσει αρκετές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας ζητώντας αρχικά την αναστολή της λειτουργίας του σταθμού διοδίων του Αιγινίου και την εν συνεχεία τροποποίηση της σχετικής σύμβασης, που προβλέπει την ύπαρξη των συγκεκριμένων διοδίων, με στόχο την κατάργηση τους.
Οι λόγοι που έχουν οδηγήσει σε αυτές τις αντιδράσεις αφορούν στην λανθασμένη χωροθέτηση των διοδίων, καθώς υπάρχουν δύο σταθμοί σε απόσταση μόλις 14 χιλιομέτρων. Επιπλέον γίνεται λόγος για το γεγονός του ότι δεν τηρούνται τα εξής: α) δεν υπάρχει ενιαίος χαρακτήρα του οδικού δικτύου Εθνικής Οδού, β) δεν υπάρχουν παρά την κρατική υποχρέωση ,αλλά και λόγω του τεράστιου κόστους κατασκευής παράπλευρες οδοί, αφού υπάρχει ο Αλιάκμονας δίπλα στα διόδια. Επίσης υπάρχει μεγάλη επιβάρυνση της Παλαιάς Εθνικής Οδού, κυρίως με βαριά κυκλοφορία, λόγω επιλογής αποφυγής Διοδίων Αιγινίου, (κυρίως από Δυτική Εγνατία και από Ευζώνους) κάτι που δεν αντέχει η μη κατάλληλη υποδομή και γεωμετρία της, αλλά και δημιουργεί μεγάλους κινδύνους, αφού διέρχεται μέσω οικισμών, με οδυνηρό ενδεχόμενο τροχαίων ατυχημάτων ακόμα και για ανθρώπινες ζωές
Τέλος οι πολίτες στα υπομνήματα τους περιγράφουν πως η ύπαρξη διπλών διοδίων ελλοχεύει τον κίνδυνο ερήμωσης της Πιερίας για τους εξής λόγους: α) Μείωση της επισκεψιμότητας από το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης β) Εκατοντάδες επιχειρήσεις της Πιερίας άλλων τομέων παραγωγής θα κλείσουν ή θα μεταφερθούν, γ) Χιλιάδες Πιερείς που εργάζονται στη Θεσσαλονίκη θα εγκαταλείψουν τον Νομό και θα εκμηδενιστεί η υπάρχουσα τάση εγκατάστασης άλλων. Επίσης θα πρέπει να αναφερθεί και το γεγονός πως ο εν λόγω σταθμός παρότι είχε συμφωνηθεί να λειτουργήσει από το 2010 είχε μείνει ανενεργός λόγω των αντιδράσεων μέχρι και τις 28 Ιανουαρίου 2013, οπότε και άρχισε απροειδοποίητα να λειτουργεί.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Πόσο έχει κοστίσει η κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου συνολικά κα πόσο ανά χιλιόμετρο;
  2. Με βάση τον σχεδιασμό, πόσα χρόνια θα διαρκέσει η παραχώρηση του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου;
  3. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου σχετικά με το πρόβλημα των διοδίων του Αιγινίου;
  4. Ποία είναι τα έσοδα που θα αποκομίσει το Ελληνικό Δημόσιο από την λειτουργία του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου και ποια είναι τα οφέλη που προσδοκά;
  5. Ποιο προβλέπεται να είναι να είναι το αντίτιμο των διοδίων ανά σταθμό μετά την ολοκλήρωση και παράδοση του αυτοκινητόδρομού;
  6. Ποιο είναι το ποσό της αποζημίωσης, το οποίο στα δημοσιεύματα προσδιορίζεται στα 59,50 εκατομμύρια ευρώ, που έχει συμφωνηθεί να δοθεί προς τις εταιρείες που εκτελούν το έργο του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, και πως ακριβώς συμφωνήθηκε;
  7. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου σχετικά με την αντιμετώπιση του προβλήματος της λειτουργίας του σταθμού διοδίων του Αιγινίου;
  8. Είναι στον σχεδιασμό του Υπουργείου το ενδεχόμενο αναστολής λειτουργίας του σταθμού διοδίων του Αιγινίου, με απώτερο σκοπό την κατάργηση του όπως απαιτεί η τοπική κοινωνία;

Επίσης ζητείται και η κατάθεση των σχετικών εγγράφων:

  1. Αναλυτικά στοιχεία που θα παρουσιάζουν το κόστος κατασκευής του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου.
  2. Αναλυτικά στοιχεία που θα παρουσιάζουν και τα αναμενόμενα έσοδα της, καθώς και τους όρους παραχώρησης για όσο διάστημα ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου θα τον εκμεταλλεύονται ιδιώτες.
  3. Αναλυτικά στοιχεία που θα παρουσιάζουν την πρόβλεψη του αντίτιμου των διοδίων ανά σταθμό μετά την ολοκλήρωση του έργου. Στην ίδια κατάσταση να περιλαμβάνεται και το αντίτιμο ανά σταθμό όπως ισχύει σήμερα.
  4. Όλα τα σχετικά έγγραφα που αφορούν στον σχεδιασμό για την λειτουργία του σταθμού διοδίων του Αιγινίου

Αθήνα, 30/8/2013
Η ερωτώσα Βουλευτής,


Μακρή Ραχήλ